Casting ‘The Pass’, de harde waarheid over #MeToo, macht en moraal

Een jonge acteur doet mee aan een casting voor zijn droomrol: topvoetballer in het theaterstuk The Pass. Voor de auditie wordt hij ontvangen in de keuken van de castingdirector.
Foto: Joost de Haas

TILBURG – Waar macht is, is misbruik daarvan nooit ver weg. Als gevolg van de aandacht die #MeToo over heel de wereld kreeg, dook ook hier in het land zulk misbruik op. In de wereld van film, theater en sport kwamen zo al diverse schandalen aan het licht. Daarom neemt regisseur Bram Jansen op 9 en 10 november bij Theater De Nieuwe Vorst de relatie tussen dader en slachtoffer onder de loep. Dat doet hij dan in het stuk ‘Casting ‘The Pass’’.

Een jonge acteur (Jord Knotter) doet mee aan een casting voor zijn droomrol: die van topvoetballer in het theaterstuk The Pass. Voor de auditie wordt hij dan ook ontvangen in de keuken van de castingdirector (Gerardjan Rijnders). Daar laat hij zich, eenmaal binnen, als het ware langzaam ‘zuigen’ in een wereld van om de tuin leiden, macht en onderwerping. Waar rollen zijn verwisseld, en grenzen zijn opgerekt en verlegd.

Pijnlijk, grappig en moedig. – Scenes

Het stuk toont ambitie en misbruik als twee zijden van één medaille. – Brabant Cultureel

Casting ‘The Pass’ is volgens de makers geen afrekening met beschuldigden zoals we die kennen van #MeToo, noch het goedpraten van grensoverschrijdend gedrag. Maar na de schok van de onthullingen, de hype in de media en het gegniffel, is het volgens hen nu juist wel tijd om mensen zelf aan de touwtjes te laten trekken. Het stuk is al met al een poging het complexe thema invoelbaar en inzichtelijk te maken. Terwijl het ook een pleidooi is voor het herzien van ‘pikorde’ en moraal.

Regisseur Bram Jansen speelt met de loyaliteit van de kijker in ‘Casting ‘The Pass’’. Dat spel geeft het plot en de beide rollen reliëf en laat zien dat het centrale conflict een systemisch probleem is. – Theaterkrant

Kees-Luc Simons