Nul-emissiezone moet zorgen voor minder uitstoot en meer laadpalen

Nul-emissiezone in Tilburg (Bron: Gemeente Tilburg)

Op weg naar een groenere toekomst heeft de gemeente Tilburg in 2020 besloten om tegen 2025 een nul-emissiezone te introduceren. Tijdens een informatiebijeenkomst werden de uitdagingen met de gemeenteraad gedeeld.

De nul-emissiezone in Tilburg gaat gelden voor het gebied binnen de ringbanen en wordt aangegeven met verkeersborden. Michiel de Voogd, beleidsmedewerker van de afdeling Ruimte van de gemeente Tilburg, benadrukt het belang van deze zone en de milieueffecten ervan. Uit onderzoek blijkt dat tegen 2030 binnen de zone alleen al 11.000 ton CO2 kan worden bespaard, met een totale besparing van 30.000 ton CO2, zowel binnen als buiten de zone. Het invoeren van de zone wordt gezien als een cruciale stap in het verminderen van de uitstoot.

Niet onmiddellijk emissievrij

Wat houdt deze zone precies in? De zone zal specifiek van toepassing zijn op bestelvoertuigen en vrachtwagens, terwijl andere voertuigen, zoals personenauto’s, niet onder deze regelgeving vallen. Het is belangrijk op te merken dat niet alle voertuigen meteen emissievrij hoeven te zijn.

Om de overgang soepel te laten verlopen, zijn er verschillende regelingen en uitzonderingen opgesteld. Zo zullen bijvoorbeeld bestelauto’s van emissieklasse 4 of lager vanaf 1 januari 2025 geen toegang meer hebben tot de zone, met vergelijkbare beperkingen voor oudere voertuigen in de jaren daarna. Voor vrachtwagens gelden vergelijkbare toegangseisen, met uitzonderingen voor specifieke typen voertuigen en mogelijkheden voor ontheffingen.

Genoeg laadpalen

Een van de uitdagingen bij de invoering van de nul-emissiezone is het garanderen van voldoende laadpalen. Uit onderzoek blijkt dat een groot aantal vrachtauto’s en bestelauto’s in de stad moet worden opgeladen, wat extra laadpalen vereist. De gemeente zal onderzoek doen naar de capaciteitsbehoeften en werken aan het plaatsen van de benodigde laadpalen.

Ondernemers hebben ook vragen gesteld en zorgen geuit over de praktische gevolgen van deze veranderingen. Vooral marktkooplieden maken zich druk. Maar de gemeente belooft dat bedrijven niet mogen lijden onder deze nieuwe regels. Als het nodig is, krijgen ze ontheffingen.

Peerke

Het recente voorbeeld van Peerke Meubelen, een ondernemer die naar verluidt niet goed op de hoogte was van de regelingen, roept vragen op over de communicatie rondom dit onderwerp. Hij gaf aan een flinke som geld te moeten investeren in een nieuwe vrachtwagen vanwege de nieuwe regels, wat hij nooit zou kunnen terugverdienen. Hij beschouwt dit als een onredelijke last die op ondernemers wordt gelegd, vooral in moeilijke tijden. De ondernemer was niet op de hoogte van de regelingen waar hij recht op zou kunnen hebben.

Wethouder Rik Grashoff reageerde daarop als volgt: “We moeten ons best doen om goed te communiceren. Maar het is ook de verantwoordelijkheid van de ondernemers om op de hoogte te zijn. De informatie is al een lange tijd beschikbaar.” Voor ondernemers die na 2030 nog steeds niet in een emissievrije wagen rijden, terwijl ze dat wel verplicht zijn, hangt een boete van ongeveer 259 euro boven het hoofd.

Op de website www.opwegnaarzes.nl zou de laatste informatie voor ondernemers beschikbaar moeten zijn.

LEES OOK:
Nul-emissiezone moet uitstoot door voertuigen in Tilburg terugdringen

Edita Saakian