Maximaal 30 kilometer per uur binnen de ringbanen en meer groen licht voor fietsers en voetgangers

TILBURG – Vanaf 1 juni gaat de snelheid binnen de Tilburgse ringbanen omlaag van 50 naar 30 kilometer per uur. Met die maatregel wil de gemeente meer ruimte maken op straat, onder andere om fietsers en voetgangers de kans te bieden om anderhalve meter afstand te houden.

Verantwoordelijk wethouder Mario Jacobs (GroenLinks) had de plannen al een tijdje in de pijplijn zitten, omdat de “maatregelen passen in ons Tilburgs mobiliteitsbeleid en ambities uit ons bestuursakkoord”, schrijft de wethouder op de website van de gemeente Tilburg. De maatregelen worden nu versneld uitgevoerd, omdat wordt verwacht dat nu de coronamaatregelen worden versoepeld, de drukte in het verkeer toe gaat nemen.

Met VVD als coalitiegenoot, toch dé partij voor de automobilist, valt het toch opmerkelijk te noemen dat dit besluit er nu is. Jacobs noemt het echter een a-politiek besluit. Jacobs: “Dit is een situatie waarin je je gezond verstand moet gebruiken. Er is ruimte nodig en die moeten wij creëren. Met dit besluit creëren wij deze ruimte, gezondheid staat bij iedereen voorop.”

Groen licht voor de fietsers en voetgangers

Het blijft niet bij het verlagen van de maximum snelheid. Ook verkeerslichten worden aangepast om ervoor te zorgen dat fietsers en voetgangers vaker groen licht krijgen bij het oversteken. Daarmee moet voorkomen worden dat er lange rijen komen te staan bij de kruispunten. Dat heeft wel ten gevolg dat automobilisten langer zullen moeten wachten voor het verkeerslicht “Dat is helaas zo. Maar als gemeente zetten we de volksgezondheid en veiligheid voorop. Als ik zie hoe we het in Tilburg gedaan hebben de afgelopen weken, met zoveel mooie sociale initiatieven van Tilburgers, dan weet ik zeker dat we hier ook samen uit komen. Niemand wil onnodig besmettingsgevaar”, laat Jacobs daarover weten.

Minder verkeer is meer terras

De gemeente neemt de verkeersmaatregelen niet alleen voor de veiligheid van fietsers en voetgangers, ook de horeca moet ervan profiteren. De gemeente onderzoekt momenteel of er ruimte kan worden gecreëerd voor grotere terrassen bij de horeca, wanneer de cafés en restaurants op 1 juni weer gedeeltelijk open mogen. De Korte Heuvel zou daarvoor gebruikt kunnen worden, als die straat dan ook fietsvrij gemaakt wordt.

De maatregelen zijn voorlopig voor de komende weken, of ze permanent aanblijven is nog onduidelijk. De wethouder houdt, samen met de gemeente, alle maatregelen continu in de gaten en past aan waar nodig.

Rick Kraaijeveld