Joeri is het brein achter ’s werelds grootste sportdesigns op social media

Joeri Gosens maakte onder andere designs voor de Formule 1 hun social media.

Joeri Gosens (25) uit Tilburg timmert flink aan de weg als maker van creatieve content voor sportclubs en -organisaties. Hij hoort inmiddels bij de Europese top en mocht onder meer de seizoenkaart van zijn favoriete Willem II ontwerpen. Afbeeldingen en video’s die hij maakt voor Liverpool, Manchester City en de Formule 1 worden op sociale media wereldwijd miljoenen keren bekeken.

Als creative content designer maakt Joeri Gosens vooral gelikte afbeeldingen en korte video’s die hij van allerlei effecten voorziet. De grootste voetbalclubs, tv-zenders en zelfs de Formule 1 gebruiken de ontwerpen van de Tilburger onder meer op Facebook en Instagram. Zo bereikt hij miljoenen mensen met zijn werk.

“Ontwerpen voor Willem II was een droom die uitkwam.”

Zijn meest bijzondere opdracht was het ontwerpen van de seizoenkaart van Willem II. “Een droom die uitkwam. Ik ben al mijn hele leven fan van Willem II.” Alleen door corona is hij nooit met zijn eigen kaart naar een wedstrijd gegaan. “Hij heeft een jaar lang in mijn portemonnee gezeten”, zegt Joeri lachend.

Een video over zijn clubkaart voor Willem II.

Hoewel hij afbeeldingen en video’s maakt voor Liverpool, Manchester City, Bayern München, Jumbo-Visma en BBC Sport en daar heel trots op is, was ontwerpen voor Willem II persoonlijker. “Het is toch mijn club, er zit meer gevoel bij.” Joeri maakte ook voor Jordens Peters een plaquette voor zijn 250ste wedstrijd bij de Tricolores.

“Juist de grote merken laten mij veel vrijer in mijn ontwerpen.”

Het contact met grote merken die een ontwerp van Joeri willen, verloopt heel informeel. “Ik krijg een kort berichtje via mijn sociale media dat een club bijvoorbeeld een wedstrijd wil aankondigen.” Vaak maakt de Tilburger dan een serie afbeeldingen waaruit de opdrachtgever kan kiezen.

Een ontwerp voor Manchester City:

Hij merkt dat vooral kleinere merken strakke richtlijnen meegeven. “De grote merken laten mij veel vrijer in mijn ontwerpen. Bij Manchester City krijg ik de kleurcodes die ze gebruiken en verder is het aan mij. Dat vind ik de leukste projecten.”

“Mijn ontwerp was het meest gelikete bericht van de Formule 1 ooit.”

Voor de Formule 1 maakte hij een filmposter als aankondiging voor de Grand Prix van Azerbeidzjan in Baku. “Dat ontwerp was met meer dan 500.000 likes op dat moment de meest gelikete post van de Formule 1 ooit op social media. Dat is echt niet te bevatten.”

De afbeeldingen en video’s die Joeri gewoon vanuit huis maakt, worden door zijn opdrachtgevers gebruikt voor bijvoorbeeld aankondigingen, uitslagen en felicitaties. Voor praktisch elke socialmediapost is een plaatje of video nodig. De Tilburger ontwerpt ze zo dat ze net wat meer opvallen en daardoor meer mensen bereiken. Want uiteindelijk is het de clubs en merken daar om te doen.

“In het begin deed ik het echt voor bijna niemand.”

Inmiddels kan Joeri daar prima van leven, hij heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt. “In het begin deed ik het echt voor bijna niemand.” Hij had op Twitter een kleine groep volgers die hij vroeg wat hij voor ze kon ontwerpen. “Ik kreeg dan drie reacties, maar maakte en postte die afbeeldingen wel. Dat leverde steeds meer volgers op.”

Uiteindelijk stuurde Manchester City hem een bericht of hij afbeeldingen voor ze kon ontwerpen. “Heel bijzonder dat iets wat zo klein begon op het Theresialycemum, zo groot is gegroeid.” Want hoewel Joeri al een indrukwekkende lijst met opdrachtgevers heeft, wil hij graag vaker voor Willem II en nog voor het Nederlands elftal en Manchester United aan de slag.

Gijs de Rooij