Helft van de deelscooters verdwijnt in Tilburg om overlast tegen te gaan

Een elektrische deelscooter van GO Sharing in Tilburg (foto: Edita Saakian).

Het aantal deelscooters wordt in Tilburg bijna gehalveerd. Nu rijden er nog zo’n 400 in de stad, vanaf 1 september zijn het er nog 250 verdeeld over twee aanbieders. Dat betekent dat GO Sharing, nu nog de enige aanbieder, zo’n 275 elektrische scooters moet weghalen. Afgelopen jaar waren er ruim duizend overlastmeldingen over elektrische deelscooters en daarom grijpt de gemeente in.

De elektrische deelscooters van onder meer GO Sharing, Felyx, Check en Tier zijn sinds 2020 een vertrouwd begrip geworden in de Brabantse steden. Het principe is simpel: Met een app op je telefoon meld je jezelf aan bij de dienst en met diezelfde app haal je de dichtstbijzijnde scooter van het slot waarna je ermee van A naar B kan rijden. Je betaalt vervolgens voor de gereden afstand.

1000 klachten
De elektrische deelscooters worden goed gebruikt, want vorig jaar waren er in Tilburg een half miljoen ritjes. Er kwamen tegelijkertijd ook ruim duizend overlastklachten over de tweewielers van de enige aanbieder GO Sharing binnen bij de gemeente.

De populariteit van de dienst zorgt ervoor dat de scooters overal en nergens worden achtergelaten. Op opritten, de stoep, maar ook vandalisme komt vaak voor. Elektrische deelscooters die in brand gestoken worden, in de sloot belanden of zelfs in boodschappenkarretjes worden gezet, zijn geen uitzondering. Er is zelfs een heel Instagramaccount aan gewijd.

Drie aanbieders De gemeente Tilburg grijpt nu in en komt met streng beleid vanaf 1 september waarbij plek is voor drie aanbieders. GO Sharing mag nog maar 125 elektrische deelscooters en 125 elektrische deelfietsen aanbieden. Nu rijden er nog tussen de 350 en 400 GO Sharing scooters in en rond Tilburg.

Nieuwkomers in Tilburg zijn Felyx met 125 donkergroene elektrische deelscooters en Ride Dott dat 125 fietsen in Tilburg beschikbaar stelt. Alle drie de bedrijven mogen groeien met 50 tweewielers per half jaar, maar wel met de voorwaarde dat de overlast niet toeneemt. De eisen in de vergunning liegen er niet om:

  • Foutgeparkeerde of kapotte scooters worden binnen 24 uur gerepareerd of opgehaald.
  • Alle scooters en fietsen moeten schadevrij en veilig zijn.
  • De bedrijven zijn verantwoordelijk voor het goed parkeren.
  • Via software moet het onmogelijk zijn om fout te parkeren.

Overlast melden
Nieuwkomer Felyx zegt aan alle voorwaarden te kunnen voldoen. “In verschillende steden lossen we problemen met foutgeparkeerde scooters ruim binnen de 24 uur op.” Wel wijst de woordvoerder erop dat klachten beter bij Felyx zelf gemeld kunnen worden. “Als het via de gemeente en Fixi-app gaat, komt het ook bij ons, maar duurt het langer.”

De gemeente Tilburg handhaaft actief op foutparkeren in de binnenstad. “De rest van de stad doen we op basis van meldingen.” De boete bedraagt 70 of 100 euro voor een fout geparkeerde scooter, afhankelijk van de locatie en het gevaar. Felyx neemt die boetes niet voor lief. “Wij sturen ze altijd door naar de gebruiker en controleren.”

Nog geen beleid
Elektrische deelscooters zijn vrij nieuw. Daardoor ontbrak het tot voor kort in Tilburg en in veel andere steden aan duidelijke spelregels. Zo zijn ze in zowel Breda als ‘s-Hertogenbosch nog nieuw beleid aan het maken. In Eindhoven hebben ze net als Tilburg al enige tijd strenge regels voor de vergunningen.

“We willen deze service gewoon blijven aanbieden, want Tilburg verdient schone deelmobiliteit”, legt een woordvoerder van de gemeente uit. Hij benadrukt dat deelscooters en fietsen helpen bij de verduurzaming van de stad. “Tegelijkertijd moet de overlast teruggedrongen worden en dat vraagt om regulering.”

LEES OOK:
Vijf bestuurders deelscooter bekeurd voor rijden zonder rijbewijs
Blinden klaar met wildgeparkeerde fietsen en scooters: ‘Denk aan ons’

Collin Beijk