Omroep Tilburg - Stem van de Stad

Belmaatjes van De Wever bieden luisterend oor in tijden van corona

TILBURG – Gedwongen thuiszitten, daar wordt niemand vrolijk van. In deze tijd kunnen veel mensen daarover meepraten. Maar extra lastig wordt het als je erg afhankelijk bent van mensen die momenteel niet langs kunnen of mogen komen. Of wanneer je dagbesteding niet meer doorgaat vanwege het coronavirus. Veel mensen voelen zich daardoor eenzaam. De ‘belmaatjes’ van De Wever willen daarom een luisterend oor bieden.

De drie dames die klaar zitten bij de telefoon zijn in het dagelijks leven dementieconsulent. Ze weten goed om te gaan met mensen die last hebben van dementie en voor wie deze tijd juist extra verwarrend kan zijn. “Vooral omdat mensen met dementie even vergeten zijn wat er aan de hand is”, legt belmaatje Heidi van Tuel uit. Ook zij is normaal gesproken dementieconsulent en voert momenteel vooral telefoongesprekken met de mensen die daar behoefte aan hebben. “De mensen onthouden niet altijd de anderhalve meter afstand.”

Maar er zijn ook mensen die gewoon niet goed weten hoe ze momenteel de dag door moeten komen. Veel vastigheden, zoals de dagbesteding of het drinken van een kopje koffie bij de buurvrouw, zijn door de coronacrisis weggevallen. De belmaatjes krijgen dus niet alleen te maken met concrete vragen, maar ook met mensen die gewoon behoefte hebben aan een gesprek. Ook dat mag.

Ook mantelzorgers mogen bellen

Het zijn echter niet alleen de mensen die zorg nodig hebben die opbellen in deze tijd.“Ook voor de mantelzorgers is het een veel grotere belasting”, vertelt belmaatje Vera Snels. “Ik merk dat ze vaak de behoefte hebben om hun verhaal even kwijt te kunnen, om te vertellen wat ze overdag allemaal meemaken.” Ook naar deze verhalen wordt geluisterd door de belmaatjes. Omdat de dagbesteding voor de zorgbehoevende wegvalt, zijn de mantelzorgers ook het moment kwijt waarop ze normaal gesproken even kunnen opladen, om vervolgens de zorg voor hun naasten weer op te pakken.

De dames worden goed gevonden door hun doelgroep. Niet alleen zijn er casemanagers die mensen kunnen doorverwijzen naar de belmaatjes, ook hebben de dames 200 kaarten verstuurd naar mensen die niet meer naar de dagvoorziening kunnen gaan. Dementieconsulent Phil Mutsaers merkt dat mensen het erg fijn vinden dat ze even in gesprek kunnen gaan met de belmaatjes. “We geven ook aan dat mensen gerust nog een keer terug mogen bellen. En toevallig kreeg ik gisteren een mailtje van iemand die ons bedankt omdat ze het fijn vond om van ons een kaart te krijgen”.

De telefoonnummers van de belmaatjes zijn te vinden op de Facebookpagina van de Geheugenwinkel van De Wever.

Tijmen Moelker

Tijmen Moelker

Deze website maakt gebruik van cookies en externe diensten die op hun beurt ook cookies gebruiken om deze website optimaal te laten functioneren. Bekijk onze cookie-beleid pagina voor meer informatie of klik op 'Accepteren' om verder te gaan.

Cookie-instellingen

Hieronder kun je aangeven welke cookies wij mogen plaatsen tijdens jouw gebruik van deze website. Klik op 'Sla cookie-instellingen op' om je keuze vast te leggen.

Functionele cookiesDeze website maakt gebruik van een aantal cookies die noodzakelijk zijn om deze website te gebruiken.

GebruikersstatistiekenDeze website plaatst cookies om geanonimiseerde gegevens over het gebruik van deze website te verzamelen.

Social mediaOnze website heeft koppelingen naar verschillende sociale media, zoals het insluiten van Facebook- of Twitterberichten en het laten zien van YouTube-video's binnen deze website. De cookies zijn nodig om deze inhoud te kunnen weergeven.

AdvertentiesDeze website gebruikt cookies om advertenties op jouw voorkeuren af te stemmen. Deze cookies kunnen mogelijk jouw gegevens verzamelen.

OverigeDeze website plaatst cookies van externe partijen die niet tot een van de vorige categorieën behoren.