Omroep Tilburg - Lokale content van wereldbelang

Belmaatjes van De Wever bieden luisterend oor in tijden van corona

TILBURG – Gedwongen thuiszitten, daar wordt niemand vrolijk van. In deze tijd kunnen veel mensen daarover meepraten. Maar extra lastig wordt het als je erg afhankelijk bent van mensen die momenteel niet langs kunnen of mogen komen. Of wanneer je dagbesteding niet meer doorgaat vanwege het coronavirus. Veel mensen voelen zich daardoor eenzaam. De ‘belmaatjes’ van De Wever willen daarom een luisterend oor bieden.

De drie dames die klaar zitten bij de telefoon zijn in het dagelijks leven dementieconsulent. Ze weten goed om te gaan met mensen die last hebben van dementie en voor wie deze tijd juist extra verwarrend kan zijn. “Vooral omdat mensen met dementie even vergeten zijn wat er aan de hand is”, legt belmaatje Heidi van Tuel uit. Ook zij is normaal gesproken dementieconsulent en voert momenteel vooral telefoongesprekken met de mensen die daar behoefte aan hebben. “De mensen onthouden niet altijd de anderhalve meter afstand.”

Maar er zijn ook mensen die gewoon niet goed weten hoe ze momenteel de dag door moeten komen. Veel vastigheden, zoals de dagbesteding of het drinken van een kopje koffie bij de buurvrouw, zijn door de coronacrisis weggevallen. De belmaatjes krijgen dus niet alleen te maken met concrete vragen, maar ook met mensen die gewoon behoefte hebben aan een gesprek. Ook dat mag.

Ook mantelzorgers mogen bellen

Het zijn echter niet alleen de mensen die zorg nodig hebben die opbellen in deze tijd.“Ook voor de mantelzorgers is het een veel grotere belasting”, vertelt belmaatje Vera Snels. “Ik merk dat ze vaak de behoefte hebben om hun verhaal even kwijt te kunnen, om te vertellen wat ze overdag allemaal meemaken.” Ook naar deze verhalen wordt geluisterd door de belmaatjes. Omdat de dagbesteding voor de zorgbehoevende wegvalt, zijn de mantelzorgers ook het moment kwijt waarop ze normaal gesproken even kunnen opladen, om vervolgens de zorg voor hun naasten weer op te pakken.

De dames worden goed gevonden door hun doelgroep. Niet alleen zijn er casemanagers die mensen kunnen doorverwijzen naar de belmaatjes, ook hebben de dames 200 kaarten verstuurd naar mensen die niet meer naar de dagvoorziening kunnen gaan. Dementieconsulent Phil Mutsaers merkt dat mensen het erg fijn vinden dat ze even in gesprek kunnen gaan met de belmaatjes. “We geven ook aan dat mensen gerust nog een keer terug mogen bellen. En toevallig kreeg ik gisteren een mailtje van iemand die ons bedankt omdat ze het fijn vond om van ons een kaart te krijgen”.

De telefoonnummers van de belmaatjes zijn te vinden op de Facebookpagina van de Geheugenwinkel van De Wever.

Tijmen Moelker