Pasen draait steeds minder om religie en meer om chocola 

Paaseieren, chocolade en pastelkleuren.
(Bron: pexels/George Dolgikh)

Het is weer zo ver. De lente is begonnen en dat betekent dat de feestdag Pasen gevierd wordt. Van oorsprong een religieus feest, maar daar is tegenwoordig nog maar weinig van terug te zien. Veel mensen halen de paasstol voor het paasontbijt en gaan daarna op zoek naar paaseieren. “Veel minder mensen weten dat Pasen het allerbelangrijkste feest is.”

Feesten als Kerstmis, Pinksteren, Hemelvaart en Pasen hebben voor veel mensen geen religieuze betekenis meer. “De mensen die de feesten nog vieren gaan niet meer naar de kerk en weten dus ook niet meer waar het om draait”, stelt pastoor Robert van Aken. “Veel minder mensen weten nu dat Pasen het allerbelangrijkste feest is. Het is het feest van de overwinning, omdat Jezus opstond uit de dood.” 

“Je ziet vooral dat de kerkgangers vergrijsd zijn.” 

Dat minder mensen weten waar het paasfeest nu eigenlijk om draait, snapt ook cultuurtheoloog Frank Bosman. “Toen ik jong was, lag de opkomst in de kerk hoger, maar het aantal deelnemers neemt af. Je ziet vooral dat de kerkgangers vergrijsd zijn.” Volgens Bosman speelt er sinds de jaren zestig van de vorige eeuw ontkerkelijking, waarbij de kerk minder centraal in het leven van de mensen staat. 

Ondernemers speelden hierop in, waardoor het paasgevoel nu draait om de geboorte van dieren, pastelkleuren, de paashaas en het verstoppen van paaseieren. Volgens Bosman ligt de nadruk tijdens Pasen op die kleuren, omdat de lente begint. ‘’Zo kun je de dagen die langer worden, de nieuwe gewassen op het veld en de dieren die nageslacht krijgen daaraan linken.” 

‘’Dat zou ik ook doen als ik een winkel had.’’ 

Van origine draait Pasen dus om de wederopstanding van Jezus. Het is daarom ook niet voor niets dat veel mensen eieren, konijnen en hazen zien als de symbolen van het paasfeest. “Het zijn vruchtbaarheidssymbolen. Uit een ei ontstaat nieuw leven en konijnen en hazen staan bekend om hun snelle voortplanting.” 

Volgens Van Aken is het commercieel worden van Pasen geen slechte ontwikkeling. Er worden veel producten verkocht. “Dat zou ik ook doen als ik een winkel had”, zegt hij lachend. Het is volgens de pastoor wel lastig om het bovennatuurlijke van Pasen over te brengen in een tastbaar product. Bij Kerstmis gaat dat wel door bijvoorbeeld de stal. ‘’Je moet het visueel maken om het goed over te kunnen brengen. Omdat het voor veel christenen moeilijk is om de boodschap te verwoorden gaat dat lastig.’’ 

LEES OOK:

Feest- en noodpakketten: Buurthoeve Reeshof neemt Stichting Samen Delen over

Eline Smits