Metropolitan Museum zet kunst aan de straat

TILBURG – Nu haast alle culturele instellingen in het land gesloten zijn biedt het Tilburgse Metropolitan Museum uitkomst. Eigenaar Sjon Brands vroeg ruim twintig plaatselijke collega-kunstenaars om te exposeren in de ramen van het museum. In deze expositie is bijna uitsluitend nieuw werk te zien met als voor de hand liggend thema: corona.

Brands vertelt dat hij het belangrijk vindt om juist nu kunst naar de mensen toe te brengen. “Ik ben ervan onder de indruk dat het in korte tijd gelukt is om met zoveel kunstenaars een hele expositie in elkaar te zetten.” Doordat het museum een grote raampartij heeft aan de straat kunnen mensen de kunstwerken aanschouwen zonder naar binnen te hoeven. “We letten natuurlijk wel op dat mensen voldoende afstand van elkaar houden, maar we hebben eigenlijk nog nooit hoeven ingrijpen.”

Ook Brands zelf exposeert in deze tentoonstelling, maar hij is vooral vereerd dat zoveel collega’s mee wilden werken. “Ik ben bijzonder vereerd met het werk van Wijnand van Lieshout”, vertelt hij. “Wijnand heeft over de hele wereld geëxposeerd. Dat zijn werk nu hier bij ons te bewonderen is vind ik heel bijzonder.”

De tentoonstelling is bijzonder actueel. Brands haalt vaker de actualiteit naar het museum, al vindt hij dat soms ook juist lastig. “Als kunstenaar wil je eigenlijk iets universeels maken, maar soms ontkom je simpelweg niet aan de actualiteit”, aldus Brands. “Vorig jaar stonden hier tientallen barbiepoppen naar aanleiding van #MeToo, daar kan ik niet-niet op inspelen.”

Tom van Rooijen