Ives Ensemble speelt een wereldpremière vol passie bij De Link

Het Ives Ensemble speelt historische muziek van onze tijd. Muziek dus die we in de toekomst wellicht zullen waarderen als ons cultureel erfgoed. Met de eigenzinnige Amerikaanse componist Charles Ives als naamgever zoekt het ensemble dan ook steeds naar verrassende muziek.
Ives Ensemble | foto: Maarten Jüngen

TILBURG – De Link presenteert samen met het Ives Ensemble voor het eerst een eigen internationale productie. Namelijk een dubbelportret waarin componisten Joanna Bailie en Cassandra Miller elk een helft van het programma voor hun rekening nemen. De première en een bezoekersprogramma vinden plaats op dinsdag 27 oktober in Het Cenakel hier in de stad, waarna een tournee volgt.

Het Ives Ensemble speelt naar eigen zeggen moderne kamermuziek in een pure vorm. Met één been in de 20e eeuw, één been in de 21e eeuw en met ogen en oren gericht op de 22e eeuw. Het ensemble speelt als het ware historische muziek van onze tijd. Muziek dus die we in de toekomst wellicht zullen waarderen als ons cultureel erfgoed. Met de eigenzinnige Amerikaanse componist Charles Ives als naamgever zoekt het gezelschap dan ook steeds naar verrassende muziek. Componisten als John Cage, Aldo Clementi en Louis Andriessen schreven tot nog toe al muziek voor het ensemble. En ook nu wordt samengewerkt met geliefde componisten en kunstenaars van deze tijd. Met Amsterdam als uitvalbasis reizen de twaalf musici door binnen- en buitenland met muziek die je als bezoeker in de eerste plaats opnieuw leert luisteren.

Cassandra Miller en Joanna Bailie

Cassandra Miller schreef Perfect Offering in opdracht van De Link tijdens de lockdown dit jaar. Net als bij haar andere werk in dit programma gaat ze uit van bestaand geluid. Was dat in Warblework nog de zang van vier lijsters, voor Perfect Offering ging ze te rade bij twee regels uit het lied Anthem. In dat lied sprak Leonard Cohen in 1992 tegen beter weten in de hoop uit op betere tijden. Miller gebruikt ook het beeld van heen en weer zwaaiende klokken en haar eigen stem als basis voor de muziek.

Daarnaast brengt het ensemble de première van From above and far away van Joanna Bailie, die net als Miller bestaande klanken gebruikt. In het nieuwe werk klinken geluiden door van verkeer die maar net te horen zijn. Zo gaan ze dus wel haast vanzelf tot de verbeelding spreken.

Werk van de componisten

Cassandra Miller, die in Canada is geboren en in Londen woont, heeft zich volgens haar fans de voorbije jaren laten zien als één van de meest originele componisten van deze tijd. Ze ontving in 15 jaar meer dan 25 opdrachten van solisten, ensembles en orkesten uit Canada en heel Europa. Daaronder BBC Scottish Symphony Orchestra, London Sinfonietta, the Oslo Philharmonic, en Toronto Symphony Orchestra.

De Engelse componist Joanna Bailie, die in Berlijn woont, is een bijzondere en heel individuele stem in de wereld van het componeren in de stijl van nu. Haar werk is doorgaans een cocktail van opnamen die ze maakt van geluid uit de omgeving en uit de natuur en een subtiel weefsel van gecomponeerde klanken. Die vallen soms samen, vullen soms aan, dan weer geven ze commentaar. Haar muziek is onder andere uitgevoerd door Ensemble Musikfabrik, Klangforum Wien, EXAUDI, Ictus Ensemble, Neue Vocalsolisten Stuttgart. Maar ook door The London Sinfonietta, The BBC Scottish Symphony Orchestra en het Ives Ensemble.

Kees-Luc Simons