Nieuwe impressies Cityring: veel groen, minder auto’s – maar nog vragen over bomenkap

Paleisring straks? (Impressies: Topia).

Hoe gaat de nieuwe Parkring eruitzien? De gemeente Tilburg heeft dinsdag nieuwe impressies laten zien van het plan dat de drukke Cityring moet veranderen in een groene stadsboulevard. Minder asfalt, meer ruimte voor fietsers en voetgangers, en vooral: veel meer groen.

De eerste ontwerpen geven een duidelijker beeld van hoe de ring rond de binnenstad er straks uit moet gaan zien. De auto blijft welkom, maar krijgt veel minder ruimte. In plaats daarvan komt er brede stoepen, nieuwe fietspaden en veel meer beplanting.

Van asfalt naar park

Zoals bekend bestaat de Parkring bestaat straks uit vier delen: de Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring. Elk stuk krijgt z’n eigen invulling. Zo moet de Heuvelring echt een plek worden voor terrassen en bijvoorbeeld de Tilburgse Kermis. Op de Paleisring komt een groene verbinding tussen het Stadsforum en het Piusplein. En op de Schouwburgring verdwijnen de kiosken, zodat er plek komt voor kleine parkjes.

De Noordhoekring wordt meer een echte woonstraat, met veilige oversteekplekken bij scholen en ruimte voor geveltuinen.

Het verkeer rijdt straks langzamer: maximaal 30 kilometer per uur. Auto’s krijgen nog maar één rijstrook. Fietsers krijgen juist meer ruimte, met een breed fietspad aan de buitenkant van de ring. De rest van de ruimte wordt gevuld met groen en zitplekken.

Bomen: nog veel onduidelijk

In de plannen staat dat er 135 bomen verdwijnen, maar dat er bijna 300 voor terugkomen. Toch is daar nog niet alles over besloten. De gemeente doet nog onderzoek naar hoe er eventueel meer bomen kunnen blijven staan. Ook wordt gekeken of sommige bomen verplant kunnen worden.

Dat het kappen van bomen gevoelig ligt, bleek eerder deze maand. Actiegroep Zinloos Geveld haalde ruim 5600 handtekeningen op tegen de bomenkap. Na een gesprek met wethouder Rik Grashoff werden er afspraken gemaakt om voorlopig de kapvergunning voor twee van de vier locaties ‘on hold’ te zetten. Het gaat hierbij om de kapvergunningen voor de Schouwburgring en de Noordhoekring. Daar wordt eerst gewacht op de uitkomsten van het onderzoek. Voor de Heuvelring en Paleisring zijn al kapvergunningen aangevraagd.

Start in 2026

De werkzaamheden aan de Parkring starten naar verwachting begin 2026. Dan begint ook het planten en eventueel verwijderen van bomen. Tot die tijd wordt het ontwerp nog verder uitgewerkt en worden omwonenden en betrokkenen op de hoogte gehouden.

De Parkring is onderdeel van een groter plan om de binnenstad groener en leefbaarder te maken. Ook andere straten zoals de Heuvelstraat, Korte Heuvel en Nieuwlandstraat staan op de planning om in 2026 aangepakt te worden.

Bekijk hier de impressies:

Heuvelring nu en straks.

Heuvelring nu en straks.

Noordhoekring nu en straks.

Paleisring nu en straks.

Paleisring nu en straks.

Schouwburgring nu en straks.

LEES OOK:
Ruim 3600 mensen zeggen ‘nee’ tegen bomenkap Cityring met petitie, wethouder belooft onderzoek

Edita Saakian