Het overgrote deel van de klachten via de Fixi-app gaat over de openbare ruimte. Tilburgers klaagden in 2024 vooral over scheve tegels door wortelopdruk, het onderhoud van de openbare ruimte en groen en illegale stort. Voor deze problemen is meer geld uitgetrokken, waardoor ze meteen aangepakt konden worden.
Niet voor iedereen
Toch weet niet iedereen van het bestaan van de Fixi-app af. Wanneer Tilburgers er op straat naar gevraagd worden, zeggen sommigen niet te weten waar het over gaat. “Nee, nog nooit eigenlijk”, reageert een voorbijganger. Een ander gebruikte de app vroeger wel. “Nu niet meer, maar eerder wel als het ging over verkeersborden of fietsen die langere tijd ergens stonden.”
Anderen kennen de app al wel en maken er ook flink gebruik van. “Mijn man doet het eigenlijk vooral”, zegt een van de Tilburgers lachend. Een andere vrouw vult aan: “Ik gebruik het wel eens, bijvoorbeeld toen de stoep in de straat kapot was. Het werd heel snel opgepakt en een week later al gerepareerd.”
Fixi-app
In Tilburg wordt de Fixi-app sinds 2020 gebruikt. Je uploadt een foto en locatie en krijgt daarna een terugkoppeling van de gemeente. Op een kaartje in de app (of op de website) kun je zien welke meldingen er in jouw buurt zijn gemaakt.
LEES OOK:
Gemeente wil Tilburgers beter helpen via Fixi-app
