Wethouder Rik Grashoff is verantwoordelijk voor onder andere parkeren. Hij meldt dat de ambitieuze bouwplannen inhouden dat er 32.000 woningen worden bijgebouwd op diverse locaties in Tilburg. Op de bijgevoegde afbeelding is een indicatie te zien van deze locaties, hoewel de exacte posities nog kunnen veranderen.
Vanwege de beperkte beschikbare grond in Tilburg, moet er vooral gestapeld gebouwd worden. Dit betekent ook dat er geen onbeperkte ruimte is voor parkeerplaatsen.
Om te bepalen hoeveel parkeerplekken er moeten komen, hanteert de gemeente de parkeernorm. Deze norm bepaalt het aantal parkeerplekken dat per woning nodig zou zijn. Zo kan een grote villa meerdere parkeerplekken vereisen, terwijl een studentenhuis er vaak geen nodig heeft. Bij het hanteren van de parkeernorm voor een gemiddeld appartement van 70-100 vierkante meter, zijn er 0.85 parkeerplekken per woning nodig.
Dit betekent dat er naar schatting 27.000 extra parkeerplekken zouden worden gerealiseerd. Maar deze komen niet direct voor de deur; de gemeente zal zich richten op parkeren in garages. Op deze manier worden auto’s geconcentreerd gehouden in plaats van verspreid over de hele stad.
Vervangend vervoer
Die 27.000 parkeerplekken zijn niet alleen voor de mensen die in de nieuwbouwwoningen gaan wonen. Een deel van dit aantal wordt gereserveerd voor bijvoorbeeld deelauto’s, waarop de gemeente meer wil inzetten.
Ook gaat het streekvervoer er anders uitzien. De buslijnen kronkelen nu door heel Tilburg heen, maar deze zullen worden rechtgetrokken en er zullen meer busbanen worden aangelegd. De bussen kunnen daardoor meer afstand afleggen en ook beter bereikbaar zijn voor de regio rondom Tilburg. Dit betekent wel dat er minder bushaltes in de wijken zullen zijn.
LEES OOK:
Buurtbewoners Korvel willen geen betaald parkeren en starten petitie