NS maakt meer ruimte voor tweedeklas in Sprinters: ‘Het spoor is vol’

Reizigers die vaak voor hun werk, studie of uitjes met de trein reizen, zitten regelmatig in overvolle treinen. Daar heeft de NS iets op bedacht. Het bedrijf gaat in 190 Sprinters een deel van de eersteklascoupés ombouwen, zodat er meer kans is op een zitplaats in de tweede klas.

Volgens de NS levert deze ombouw 3580 extra tweedeklasstoelen op. Het bedrijf ziet dat de eerste klas in Intercity’s, bedoeld voor langere afstanden, goed wordt gebruikt. In Sprinters wordt tijdens de spits echter gemiddeld slechts tien procent van de eersteklasstoelen benut.

Omroep Tilburg ging de straat op en legde deze verandering voor aan Tilburgers. De reacties liepen uiteen. “Ik zit elke ochtend in de Sprinter en ik zie de lege plekken”, vertelt een man. Een vrouw kiest juist bewust voor de eerste klas: “Soms wil ik de drukte vermijden en dan ga ik expres in de eerste klas zitten.”

Toch zijn reizigers ook sceptisch. “Ik denk niet dat dit de problemen met overvolle treinen gaat oplossen. Het is wel een goed begin.” Een andere Tilburger vult aan: “Er gaan gewoon te veel mensen met de trein. Het spoor is vol.”

Verandering reisgedrag

De NS denkt dat de ombouw beter aansluit op de huidige verdeling tussen eerste en tweede klas. Sinds de coronapandemie is het reisgedrag sterk veranderd. Forenzen en zakelijke reizigers nemen door het vele thuiswerken minder vaak de trein. Ook in de nieuwe hoofdrailnetconcessie zijn er afspraken gemaakt tussen NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om meer aandacht te besteden aan de kans op een zitplaats in de tweede klas.

De ombouw van de Sprinters wordt uitgevoerd buiten de spits, wanneer de treinen niet nodig zijn in de dienstregeling. NS verwacht dat in de zomer van 2026 alle 190 Sprinters zijn aangepast.

LEES OOK:
Vernieuwing Spoorzone Rijen kan beginnen: miljoenen euro’s klaar voor onderdoorgang en nieuw station

Vanessa Spaanderman