De Provincie haalt hard uit. Ze stellen dat Noord-Brabant vastloopt door bezuinigingen van het Rijk. Op hun beurt heeft het Rijk namelijk in een paar jaar tijd zeven grote Brabantse snelwegprojecten uitgesteld. Het Rijk reserveerde 2,5 miljard euro voor die projecten, maar daarvan is al meer dan 1,5 miljard euro weggehaald. En dat heeft volgens de provincie ernstige gevolgen.
A58 duurste snelweg
Een van de uitgestelde projecten is de verbetering van de A58 tussen Tilburg en Breda (knooppunt Galder). Wie regelmatig de A58 op moet – voor werk, school of familiebezoek – weet hoe snel het verkeer daar vastloopt. Lange rijen vrachtwagens, files bij knooppunten en opstoppingen.
De A58 werd al jaren geleden bestempeld als de snelweg met de hoogste economische schade door files. Geen andere weg in Nederland kost zoveel geld aan vertragingen. Vooral het vrachtverkeer staat er dagelijks stil op dit drukke traject dwars door Brabant.
Bovendien werd de besluitvorming over de verbreding van de A58 al twee keer eerder uitgesteld. En toen die uiteindelijk rond was, werd ook de uitvoering opnieuw op de lange baan geschoven. Dat deze situatie voorlopig niet verandert, leidt tot frustratie bij de provincie. “Is Den Haag nog wel een betrouwbare partner als je zó vaak je afspraken niet nakomt?” vraagt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit, PvdA) zich hardop af.
Gevolgen: sluipverkeer, onveiligheid en slechtere leefbaarheid
De Provincie stelt dat door het uitblijven van verbeteringen aan onder meer de A68 en andere belangrijke snelwegen, de problemen op lokaal en regionaal gebied alleen maar toenemen. Gemeenten rond Tilburg bijvoorbeeld krijgen meer te maken met sluipverkeer. “Als de snelweg verstopt raakt, zoeken automobilisten alternatieve routes door dorpen als Goirle, Riel en Gilze”, aldus Smeulders. En dat is dan weer geen goede zaak voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid.
Ook op de A58 zelf neemt de verkeersveiligheid af, stelt de provincie. Door de constante drukte en het vele vrachtverkeer is de kans op ongevallen groter.
Oorzaak: bezuinigingen, geen stikstof
Dat stikstof de oorzaak is van de vertraging van deze snelwegprojecten, zou je denken, maar geldt niet in deze situatie als de hoofdoorzaak. “In veel gevallen is er gewoon sprake van bezuinigingen”, zegt Smeulders. “Het Rijk gebruikt gereserveerd geld om gaten elders te dichten. Maar dat mag niet ten koste gaan van Brabant.”
De provincie investeert intussen zelf wel in snelfietsroutes en in beter openbaar vervoer, maar dat is volgens Smeulders niet genoeg. “Zonder stevige steun van het Rijk kunnen we de groeiende drukte in Brabant niet aan.”
Wat moet er gebeuren op de A58?
De A58 tussen Eindhoven en Tilburg zou eigenlijk verbreed worden: van twee naar drie rijstroken per kant. Dat plan ligt sinds juni 2023 stil. Er is nog wel geld voor gereserveerd, maar volgens de provincie gaat het nog jaren duren voordat er echt iets gebeurt.
Ook op het stuk tussen Tilburg en Breda, van Sint-Annabosch tot Galder, was dezelfde verbreding gepland, inclusief aanpassingen aan de knooppunten. Maar ook dat project is in juni 2023 op pauze gezet. En hier is het nog erger: het Rijk heeft het gereserveerde bedrag van 134 miljoen euro, op een paar miljoenen na, teruggetrokken.
Hieronder de stand van zaken bij de andere snelwegprojecten:

LEES OOK:
Verbreding A58 uitgesteld: ‘Kennelijk zijn files in randstad belangrijker’
Besluit verbreding A58 tussen Tilburg-Breda uitgesteld
