Besluit verbreding A58 tussen Tilburg-Breda uitgesteld

De snelweg A58 Nabij knoopunt de Baars in Tilburg | Foto: Gijs Franken / Omroep Tilburg

De besluit over de verbreding van de A58 tussen Tilburg en Breda wordt uitgesteld. Het onderzoek naar hoe de weg eruit moet komen te zien, is nog niet afgerond. De planning was er nog dit jaar een besluit over het voorkeursalternatief genomen werd.

De Tweede Kamer is deze week door demissionair minister Barbara Visser geïnformeerd over de vertraging van de verbreding. De ‘verkenning A58 Tilburg-Breda’ is niet op tijd klaar. Volgens de minister van Infrastructuur is het onderzoek vergevorderd, maar ligt er nog geen definitief voorstel hoe de snelweg er precies uit moet komen te zien.

Het kabinet besloot eerder al om de A58 tussen Tilburg en Eindhoven te verbreden. Ook het stuk tussen de knooppunten Sint-Annabosch en Galder krijgt er twee banen bij om de filedruk te verlagen. Om ervoor te zorgen dat het verkeer niet tussen Tilburg en Breda vervolgens vast loopt, werd in 2018 afgesproken dat ook dit traject verbreed wordt. De voorbereidingen daarvoor lopen dus al een tijdje, maar concreet is het nog niet.

Naar binnen verbreden
Het verbreden van de A58 tussen Tilburg en Breda zou naar binnen toe moeten gebeuren. Dat houdt in dat de twee extra rijstroken in de binnenberm worden aangelegd. Daarvoor zou voldoende ruimte zijn volgens de zogeheten MIRT Verkenning A58 Tilburg Breda. In deze MIRT zijn gemeenten, de provincie, waterschappen en Rijkswaterstaat vertegenwoordigd.

“Helaas moeten wij u melden dat het proces om tot de voorkeursalternatief te komen, vertraging opgelopen heeft”, schrijft de werkgroep op de eigen website. Onduidelijk is waarom die vertraging precies is ontstaan. Volgens het MIRT Verkenning A58 Tilburg Breda moet er in maart 2022 meer duidelijk worden over hoe de snelweg verbreed wordt.

Vertraging
Het lijkt er daarmee op dat de verbreding van de A58 vertraging op gaat lopen. De werkzaamheden aan het stuk tussen Tilburg en Breda moeten volgens de oorspronkelijke planning in 2024 starten. Twee jaar later moet er aan weerskanten één extra rijstrook liggen. Of die planning nog steeds gehaald gaat worden is nu onduidelijk.

Collin Beijk