De Facebookpost over de tijdelijke sluiting van het buitenbad in Goirle, leverde veel boze reacties op. Juist nu de zomer officieel is begonnen en de temperaturen oplopen, willen mensen graag een frisse duik nemen. Maar het personeelstekort gooit roet in het eten. Tot maandag 30 juni blijven de deuren van het buitenbad gesloten.
Volgens woordvoerder Alex van Broeken was er in eerste instantie geen sprake van een personeelstekort. “Door het wegvallen van een aantal medewerkers vanwege privéomstandigheden, zitten we nu met dit probleem”, legt hij uit. Van het oorspronkelijke team van zes medewerkers zijn er momenteel drie niet inzetbaar.
Moeite met nieuwe toezichthouders vinden
Toezichthouders voor buitenbaden moeten voldoen aan strikte eisen: ze moeten minimaal een bepaalde leeftijd hebben en beschikken over een geldig EHBO-diploma én een diploma reddingszwemmen. Dat blijkt moeilijker dan gedacht. Sportfondsen schakelde een uitzendbureau in, maar dat leverde niets op. Ook betaalde vacatures op internet en in de krant leverden geen reacties op. “Ook daar komen nul reacties op”, verzucht Van Broekhoven.
De commotie ontstond mede doordat Feel Fit Center Goirle er aanvankelijk van uitging dat het personeelstekort snel opgelost zou zijn. Toch heeft de aandacht ook iets positiefs opgeleverd. “Inmiddels hebben zich een aantal mensen gemeld. Vandaag volgen zij een spoedcursus”, aldus de woordvoerder.
Of deze cursisten ook daadwerkelijk slagen, is nog onzeker. Onder hen bevinden zich mensen uit de beveiligingssector. “Ze kunnen prima beveiligen bij een deur, maar zijn nog niet bevoegd om toezicht te houden bij een zwembad. Als ze slagen, kan het zijn dat we eerder open kunnen. In dat geval communiceren we dat direct naar buiten.”
Naast een tekort aan toezichthouders is er ook een personeelstekort bij de kiosk. De organisatie geeft echter aan prioriteit te geven aan het zwemplezier en zoekt later een oplossing voor de horeca.
Compensatie
Op dit moment kunnen klanten hun buitenbadabonnement stopzetten en het geld terugvragen. Veel boze klanten eisen echter een compensatie voor de tijdelijke sluiting, maar die komt er niet. “Als het slecht weer was geweest, had niemand iets gezegd. Een abonnement kost zo’n 50 euro. Als we dan een week dicht zijn, hebben we het over zo’n 3 euro. Dat levert alleen maar meer discussie op”, aldus Van Broeken.
Hij begrijpt de teleurstelling van de zwemmers. “We snappen dat we op dit moment de dienst niet kunnen leveren. Wie zijn aankoop wil terugdraaien, kan dat doen. We gaan de discussie daarover niet aan.”
Klanten kunnen hun abonnement tot nader order kosteloos annuleren. Zodra het bad weer opent, wordt een uiterste datum vastgesteld tot wanneer dit nog mogelijk is.
LEES OOK:
Zwemmen in de Piushaven? Tilburg onderzoekt het – maar andere plassen vallen af
