Boer Corné van Roessel moet nog bijkomen van de nominatie. De winkel wordt platgelopen door allerlei nieuwe klanten die een kijkje willen nemen in de beste van heel Nederland. “We zijn natuurlijk al heel lang bezig. We hebben alles stapje voor stapje gegroeid. Het is daarom heel leuk om nu in ons dertigste jaar deze erkenning te krijgen.”
Terwijl hij de bakken met verse aardbeien aan het bijvullen is, vertelt hij over zijn bedrijf. “Ooit zijn mijn ouder op deze plek op de Hoge Wal begonnen. Dat is ondertussen al 50 jaar geleden”, vertelt Corné. Tussendoor haalt hij nog een lege doos weg uit het schap. “We zijn een paar keer gewisseld van Goirle en Tilburg. Grenscorrectie heet dat. Hetzelfde woonhuis, hetzelfde adres maar een andere gemeente. Dat zijn wel bijzondere dingen die niet iedereen meemaakt”, lacht hij.
Lovende kritieken
De Boerderijwinkel in Goirle kreeg lovende kritieken van het publiek. “Een toonbeeld van transparantie en kwaliteit. Van stal tot slagerij, alles gebeurt op het eigen erf. De winkel wordt geprezen om het ambachtelijke vlees, de gastvrijheid én het educatieve karakter”, valt te lezen in het rapport.
Het team van Corné heeft ook alles op alles gezet om zoveel mogelijk stemmen binnen te halen. “We hebben iedereen gevraagd om de QR-codes te scannen en op ons te stemmen. Daar hebben wel wel echt ons best voor gedaan. Enorm tof dat het dan ook echt gelukt is.”
Uitdagend werk
Boer zijn in deze tijd komt met veel verschillende uitdagingen. “Je schrikt je af en toe gek van de ideeën die worden bedacht op onze gronden. Je zou daardoor denken: we kunnen beter stoppen”, licht Corné toe. Maar toch blijft de ondernemer positief. “Door een goed plan en mee vergaderen, kom je toch weer op ideeën voor de toekomst.”
Daarnaast staat er een nieuwe generatie aan boeren op en dat geeft ook hoop. “Ik hoop echt dat zij de inspiratie vinden, net als wij die hebben gevonden. En op die manier bij de tijd blijven en toch jezelf blijven.”
De prijs
De Nationale Boerderijwinkel Awards 2025 is een landelijke publieksverkiezing voor boerderijwinkels, kraampjes, melktaps, boomgaarden, kwekerijen en andere verkooppunten waar consumenten direct bij de boer kopen. De prijs is bedoeld om om lokale boeren die hun producten zelf aan de consument verkopen in het zonnetje te zetten.
LEES OOK:
Wateroverlast zorgt voor beperkt aanbod gewassen: ‘In 30 jaar nog nooit zo erg gezien’
