Wendy Hofman van Everything Sweet uit Rijen merkt op de dat welbekende chocoladeletter inmiddels behoort tot de luxeproducten. “Chocoladeletters zijn het nieuwe goud. Door de gestegen cacaoprijzen, wordt het maken van die producten steeds duurder”, stelt Hofman. Ze begon in 2012 met haar chocolaterie en heeft de prijzen in die twaalf jaar flink zien stijgen. “Voorheen verkocht ik bijvoorbeeld een doosje bonbons voor vijf euro, inmiddels verkoop ik ze voor een tientje. Dus kun je nagaan, in een dikke twaalf jaar is de prijs gewoon verdubbeld.”
Ook bij Niels Koenen van chocolaterie Cerisette uit Oisterwijk zorgen de hoge cacaoprijzen voor duurdere chocoladeletters. Toch benadrukt Koenen dat de prijsstijging van de chocoladeletter niet alleen aan de cacao ligt. “Wat vergeten wordt, zijn de loonkosten. Dan heb je echt niet over een paar procent, maar heb je echt over meer dan tien procent”, vertelt Koenen. De chocolaterie van Koenen bestaat al sinds 1963, maar nog nooit waren de prijzen zo hoog als nu. “Dit is echt exorbitant. De enige vergelijkbare situatie was tijdens de oliecrisis eind jaren zeventig, maar die prijsstijging was van korte duur.”
Chocoladeliefhebber blijft komen
Ondanks de prijsstijging hebben beide chocolaterieën chocoladeletters nog steeds in hun schappen liggen. Bij de een verkoopt lekkernij beter dan bij de ander. Om de kwaliteit niet verloren te laten gaan, wordt er soms gekozen om een mindere hoeveelheid chocolade in een letter te stoppen. “Eigenlijk halen we onze marges niet, maar het is meer een stukje service naar klant toe. Je kunt inderdaad een chocoladeletter kopen in de supermarkt of online, maar daar pakken ze het niet mooi voor je in of geven ze je nog wat extra’s. Toch denk ik dat de mensen blijven komen, omdat wij net een stapje extra zetten om de klant tevreden te maken”, laat Hofman weten.
Bij de chocolaterie in Oisterwijk merken ze juist dat de klanten blijven komen en dat het zelfs financieel beter gaat dan vorig jaar. “Binnen het team hebben we het niet constant over de hoge prijzen, want dat is nu eenmaal zo. Dus we gaan er mee werken en zorgen dat we wat leuks hebben voor de klant zodat ze toch blijven komen. We zien zelfs dat we meer bezoekers hebben in de winkel, maar de besteding is wel iets kleiner. Daar passen we ons dan op aan, zodat we toch genoeg verkopen”, legt Koenen uit.
LEES OOK:
Chocoladeliefhebbers getroffen door recordpiek van cacaoprijzen