Omroep Tilburg - Lokale content van wereldbelang

Tilburg hoopt serviceloketten NS en Arriva samen te kunnen voegen met VVV-kantoor

Het OV Service & Tickets Punt op Station Tilburg | Foto: Gijs Franken / Omroep Tilburg

Het NS-serviceloket op station Tilburg gaat in juni definitief dicht. Reizigers zijn dan aangewezen op een digitale informatiezuil. Zowel de gemeenteraad als het college vinden dit maar niets. Zij hopen dat door het Arriva- en NS-serivcepunt samen te voegen met het VVV-kantoor, reizigers toch een fysiek loket houden voor hun vragen.

De afgelopen weken stonden treinreizigers op Tilburg Centraal al regelmatig voor een dichte deur bij het serviceloket vanwege personeelstekorten. “De balie verliest langzamerhand zijn functie, het verschuift naar digitaal,” legt NS-woordvoerder Arno Leblanc uit. Vanaf juni kunnen reizigers in Tilburg terecht bij een informatiezuil. Ze worden daar telefonisch verbonden met een NS-medewerker.

Begin vorige maand stelden vijf partijen raadsvragen over de aanstaande sluiting en wat het college daaraan ging doen. Het stadsbestuur is evenmin blij met de sluiting, maar het is de NS die over zijn eigen dienstverlening gaat. Toch zijn de NS, Arriva en de VVV al om tafel geweest met de gemeente om te praten over ‘een brede serviceverlening’. Nu het NS-loket definitief sluit, wordt er in juni ook verder gepraat, laat het college weten.

“Een VVV-kantoor en OV-serviceloket gaan goed samen.”

Het Tilburgse VVV-kantoor zit nu aan het Stadshuisplein. “Dat lijkt mij niet de beste locatie om als servicepunt te dienen voor het openbaar vervoer, zoiets moet bij het station zitten”, zegt Marc Meeuwis, directeur citymarketing Tilburg. “Maar vanuit de gastheerschapfunctie die de VVV heeft, past zo’n combinatie daar best denk ik.”

Hij is positief over het idee, maar wat hem betreft moeten er wel goede afspraken komen over wie wat precies doet, vindt ook Wendy Sieger van de overkoepelende organisatie achter de VVV-kantoren in Nederland. “Onze medewerkers kunnen best de weg wijzen naar toeristische plekken in Tilburg, maar een gedegen reisadvies als treinen of bussen uitvallen, is wat anders.”

“In Rotterdam hebben we al zoiets als wat ze in Tilburg willen.”

Volgens Sieger is de combinatie van een VVV-kantoor met een NS-serviceloket niet gangbaar, maar wel goed mogelijk. “Op Rotterdam Centraal hebben we al zoiets, maar wel met verschillende balies in dezelfde ruimte en een duidelijke taakverdeling.” Ze noemt ook Eindhoven Centraal als voorbeeld waar weliswaar een NS-loket dicht gaat, maar vervoerder Arriva en de NS al in één pand zitten.

Het grote voordeel is volgens Sieger dat doordat meerdere organisaties op dezelfde locatie zitten, de kosten voor bijvoorbeeld de huisvesting lager kunnen zijn en de openingstijden ruimer. “Het kan echt een aanvulling zijn op de ontvangstfunctie die een VVV-kantoor al heeft.”

“Er moet haast gemaakt worden.”

Bea Mieris van de PvdA was een van de raadsleden die het Tilburgse stadsbestuur opriep actie te ondernemen. “Reizigers moeten gewoon fysiek iemand kunnen spreken als ze hulp nodig hebben.” Ze is dan ook blij met het initiatief van het college. “Al hoop ik wel iedereen haast maakt, zodat reizigers niet maandenlang op zichzelf aangewezen zijn.”

Ze vindt het ergens wel ironisch dat de NS deelneemt aan de gesprekken over een VVV-kantoor met een OV-servicepunt. “Zij zijn namelijk degene die het probleem veroorzaken omdat ze hun eigen loket sluiten.” Tegelijkertijd denkt Mieris wel dat de drie organisaties en met name de VVV prima bij elkaar passen in het pand op Tilburg Centraal. “Mensen komen daar de stad binnen en kunnen gelijk de juiste toeristische informatie krijgen.”

LEES OOK: Zorgen om sluiting NS-loket in Tilburg, reizigers moeten zichzelf redden

Collin Beijk

Deze website maakt gebruik van cookies en externe diensten die op hun beurt ook cookies gebruiken om deze website optimaal te laten functioneren. Bekijk onze cookie-beleid pagina voor meer informatie of klik op 'Accepteren' om verder te gaan.

Cookie-instellingen

Hieronder kun je aangeven welke cookies wij mogen plaatsen tijdens jouw gebruik van deze website. Klik op 'Sla cookie-instellingen op' om je keuze vast te leggen.

Functionele cookiesDeze website maakt gebruik van een aantal cookies die noodzakelijk zijn om deze website te gebruiken.

GebruikersstatistiekenDeze website plaatst cookies om geanonimiseerde gegevens over het gebruik van deze website te verzamelen.

Social mediaOnze website heeft koppelingen naar verschillende sociale media, zoals het insluiten van Facebook- of Twitterberichten en het laten zien van YouTube-video's binnen deze website. De cookies zijn nodig om deze inhoud te kunnen weergeven.

AdvertentiesDeze website gebruikt cookies om advertenties op jouw voorkeuren af te stemmen. Deze cookies kunnen mogelijk jouw gegevens verzamelen.

OverigeDeze website plaatst cookies van externe partijen die niet tot een van de vorige categorieën behoren.