Nieuw zakelijk directeur Mijndert Rodolf (29) wil Roadburn ook voor Tilburgers maken

Mijndert Rodolf (Foto: 013).

Roadburn trekt jaarlijks duizenden internationale liefhebbers van zwaardere muziek naar Tilburg. Voor zakelijk directeur Mijndert Rodolf (29), een weekend om heel trots op te zijn en dat moeten ook juist Tilburgers gaan voelen.

Mijndert Rodolf is dit jaar voor het eerst zakelijk directeur van het festival. Een functie die eerder nog niet echt bestond. In zijn dagelijks leven is hij hoofd-marketing bij 013. Hij is al langer betrokken bij het festival. “Ik moest erg wennen aan deze titel en tegelijkertijd geef ik er op mijn eigen manier invulling aan. Dat is heel leuk om te doen en ik heb vast nog heel veel te leren.”

“Het is een hele hechte community.”

Eigenlijk is er niet veel ‘zakelijk’ aan zijn nieuwe functie. “Omdat het festival zo groot is, verdient het wel een bepaalde zakelijkheid. Mijn taak is om ervoor te zorgen dat alle creativiteit en passie een plek krijgen. Roadburn scoort artistiek en qua programma misschien wel een negen, maar op het gebied van organisatie valt er nog best wat te winnen.”

Ondanks dat de zwaardere genres niet echt terug te vinden zijn in zijn persoonlijke muzieksmaak is zijn liefde voor Roadburn groot. “Het is een festival dat van liefde en passie aan elkaar hangt door betrokken muzikanten, vrijwilligers en Tilburgers. Het is een hele hechte community, waarbij mensen zich helemaal laten onderdompelen in wat de genres te bieden hebben.”

“Het is veel breder dan alleen een metal festival.”

Het mag dan heel aantrekkelijk zijn voor buitenlanders, maar Mijndert hoopt dat de Tilburger ook trots kunnen zijn op het festival. “Tilburgers zien ieder jaar met heel veel vreugde aan hoe de stad voor een paar dagen ‘zwart’ kleurt. Veel mensen denken dat het alleen een metal festival is, maar het is veel breder dan dat.”

Dus gaat het festival dit jaar ‘offroad’. Rodolf legt uit: “Het is een kans om de Tilburger kennis te laten maken met wat het festival nu echt te bieden heeft. We hebben het festival op verschillende plekken in Tilburg toegankelijk gemaakt. Je kunt nu bijvoorbeeld gratis naar de Spoorzone, waar veel van het festival te zien is. Eerder moest je daarvoor een kaartje hebben.”

‘Offroad’ is niet alleen voor de Tilburger een kans, maar ook voor de bezoeker: “Er komen elk jaar bezoekers uit veertig landen naar Roadburn, maar het is naïef om te denken dat de stad daarin niet meetelt. We willen meer waarde toevoegen voor de bezoekers en dat combineren met Tilburgse ondernemers en initiatieven.”

Ook de Tilburgse ondernemer kan meeprofiteren van dit festival.”

Dat begint al vorm te krijgen. “Ondernemers kunnen op verschillende manieren ‘offroad’ gaan. Dat zie ik al bij een brouwerij, die een biertje voor Roadburn inkoopt of brouwt of een ijszaak die speciaal Roadburn-ijs heeft.”

Het festival begint op 20 april en duurt tot 23 april. De acts zijn op verschillende podia in de stad te bezoeken, zoals Poppodium013, Paradox en de Little Devil bar. Komende woensdag wordt Roadburn officieel geopend bij Poppodium 013. Dat evenement is gratis, ook als je geen kaartje hebt voor het festival.

OT Radio programmeert van donderdag 20 april 18.00 uur tot maandag 24 april 17.00 uitsluitend muziek van bands die dit jaar op het Roadburn festival spelen.
www.omroeptilburg.nl/luister

Edita Saakian