Lokaal Tilburg wil dat de gemeente zelf weer het busvervoer gaat regelen

Foto: Collin Beijk

Het busvervoer in de regio Hart van Brabant, moet door de gemeenten zelf geregeld worden. Dat vindt Lokaal Tilburg. Nu gaat de provincie nog over de dienstregeling in de Brabantse regio’s, maar de lokale partij vindt het busvervoer ondermaats. De fractie wil een onderzoek naar de haalbaarheid van het plan.

Volgens Frans van Aarle van Lokaal Tiburg is de gemeente prima in staat om zelf te zorgen voor goede bereikbaarheid per bus. “Sinds Tilburg het busvervoer overgedragen heeft aan de provincie vijftien jaar geleden, is de dienstregeling stukje bij beetje verslechterd.”

Met een initiatiefvoorstel wil hij laten onderzoeken of de regiogemeenten weer zelf de regie kunnen krijgen over het openbaar vervoer. De concessie voor Hart van Brabant wordt nu uitgegeven door het provinciebestuur. Dat alleenrecht om voor tien jaar het openbaar vervoer te mogen verzorgen ligt nu bij Arriva.

“We zijn in een vicieuze cirkel terechtgekomen.”

Begin dit jaar schrapte Arriva tien procent van de buslijnen in de regio. Met name in de avonduren rijden er minder bussen. “We zijn in een vicieuze cirkel terechtgekomen. Buslijnen en haltes zijn geschrapt omdat ze te weinig gebruikt werden. Daardoor zijn er minder reizigers en worden nog meer haltes en lijnen worden geschrapt.”

Van Aarle vindt het bijvoorbeeld te gek voor woorden dat busreizigers uit Biezenmortel niet makkelijk in Tilburg kunnen komen. “Biezenmortel valt onder de gemeente Tilburg, maar ze moeten overstappen in Oisterwijk om in Tilburg te komen.”

“Het is telkens afwachten of de provincie iets met onze wensen doet.”

Voor aanpassingen in de dienstregeling moet de gemeenteraad naar de wethouder. Die kan vervolgens met zijn wensen naar de provincie. “En dan is het weer afwachten of ze er iets mee doen en of het gunstig voor Tilburg uitpakt.”

Het Lokaal Tilburg-raadslid kijkt met enige jaloezie naar Eindhoven. “Het lijkt erop alsof ze daar betere ingangen bij de provincie hebben. Ik hoor daar namelijk weinig klachten.”

Reizigers moeten écht betrokken worden en zeggenschap krijgen.

Wat Lokaal Tilburg betreft bepalen de gemeenten straks in samenspraak met bijvoorbeeld onderwijsinstellingen en grote bedrijven in de regio, hoe en wanneer bussen rijden. “Reizigers moeten écht betrokken worden en zeggenschap krijgen. Het moet voor alle reizigers en vervoersmaatschappijen, duidelijk zijn waaraan behoefte is”, legt Van Aarle uit.

Dat gemeenten als regio over het eigen openbaar vervoer gaan, is niet uitzonderlijk. In de stadsregio Rotterdam gebeurt dat al lang. De provincie Zuid-Holland blijft afzijdig. “Het kan dus wel en ik denk echt dat het busvervoer daar beter van wordt.”

“Zelf het busvervoer regelen, mag best iets duurder uitvallen.”

Van Aarle verwacht een meerderheid in de gemeenteraad voor zijn initiatiefvoorstel. “Als we het beste voor de Tilburger willen, moeten we het op zijn minst onderzoeken. Als het goedkoper is, is dat winst, maar het moet niet het uitgangspunt zijn. Het mag best iets duurder uitvallen als de bereikbaarheid maar beter wordt.”

Inmiddels krijgen de plannen van Lokaal Tilburg bijval van partijen uit omliggende gemeenten die ook vanaf 2026 zelf de regie willen. Want dan loopt de huidige concessie af. Maar eerst het Ministerie van Financiën een gemeente of regio toestemming geven zelf zo’n concessie uit te schrijven en dat zijn lange procedures.

LEES OOK:
Busreizigers ‘s avonds de pineut, Arriva snijdt fors in dienstregeling
Arriva wil buslijnen schrappen, maar Tilburg wil dat niet

Collin Beijk