Dit betekent de staking van de buschauffeurs in Tilburg

Drukte bij het lege busstation in Tilburg (foto: Omroep Brabant).

Op 19, 20 en 21 oktober gaan de buschauffeurs van Arriva staken. Ook in Tilburg gaan de reizigers de staking flink voelen. De verwachting is dat ongeveer 70 procent van de chauffeurs het werk neerlegt, volgens de woordvoerder van het busbedrijf. ‘Het is heel onvoorspelbaar’.

Sooi Van Weegberg doet het woord namens zijn collega’s. “In heel Brabant legt 70 procent van de mensen het werk neer. Daardoor wordt het voor de passagiers heel onduidelijk welke ritten er wel of juist niet gereden worden. Een bus die ieder kwartier komt, kan twee keer wel komen en de andere twee keer niet. De gevolgen van de staking zijn heel onvoorspelbaar.”

Zieke sector
Volgens Van Weegberg is de sector ‘hartstikke ziek’. Er is een veel te hoge werkdruk, een flink personeelstekort en ook het ziekteverzuim stijgt weer nu corona weer opkomt. “Arriva zegt dat ze wat doen, maar daar merken wij veel te weinig van. Het afgelopen half jaar hebben wij er in Tilburg twee collega’s bijgekregen.”

Twee collega’s in een half jaar is te weinig om het personeelstekort op te vangen. Volgens Van Weegberg mist Arriva alleen in Tilburg al twintig fulltime chauffeurs op 170 werknemers. Dat is meer dan tien procent. “De intensieve wervingscampagne is dan niet echt van grond gekomen’, aldus de Tilburgse buschauffeur.

Er moet nu echt iets gaan gebeuren, want volgens Van Weegberg kan het zo niet langer. “We willen dat de werkgever met concrete, uitgewerkte en fatsoenlijke voorstellen komt. Dat betekent dus geen voorstellen als: ‘in anderhalf jaar tijd drie tot vier procent erbij’. Dat stadium zijn we gepasseerd.”

Ook Arriva erkent problemen
Ook Arriva erkent dat er tussen de tien en twintig chauffeurs extra moeten worden aangenomen. Volgens een woordvoerder zijn er in heel Brabant 120 aanmeldingen, waarvan er veertig doorgaan in het traject. De specifieke cijfers uit Tilburg heeft hij niet.

Uiteindelijk is ook voor Arriva het doel om de reguliere dienstregeling weer te gaan rijden. Al moet je dat volgens de woordvoerder wel met een korreltje zou nemen. “Het is nog maar de vraag wat tegenwoordig de reguliere dienstregeling is. In principe is dit gebaseerd op de reizigersaantallen. Die zijn nu nog niet bijgetrokken. We zitten op tachtig procent. Als we weer een regulier reizigersaantal hebben, kunnen we terug naar de reguliere dienstregeling.”

Pieter Soethout