Wittgenstein 2 ontrafelt het absurde: een wrang-komische reis door denken en realiteit

Wittgenstein 2, de tweede voorstelling in een theaterreeks die Bo Tarenskeen maakt over filosoof Ludwig Wittgenstein, daagt uit door parallellen te trekken tussen het heden en een eeuw geleden.
Foto: Keke Keukelaar

In 2020 ontstond bij theatermaker Bo Tarenskeen het gedurfde idee om een elfdelige theaterreeks te wijden aan de Oostenrijks-Britse filosoof Ludwig Wittgenstein (1889 – 1951) en zijn invloed op onze wereld. Na de eerste voorstelling, Wittgenstein 1, die zijn leven en zoektocht naar helderheid schetste, daagt de opvolger, Wittgenstein 2, nu uit door parallellen te trekken tussen het heden en een eeuw geleden. Deze wrang-komische voorstelling met vier acteurs belicht hoe streven naar helderheid en waarheid in denken losraakt van de realiteit.

Maker Bo Tarenskeen licht het thema van zijn nieuwste voorstelling Wittgenstein 2 toe en gaat een eeuw terug in de tijd: “Populisme grijpt om zich heen. Nepnieuws vertroebelt de waarheid. Mooie woorden zonder veel inhoud glippen door kritische filters, terwijl alom groeiende afgunst met ophitsende taal wordt gevoed. Woorden zijn niet onschuldig. Ze kunnen aansporen tot uitsluiting, zelfs tot terreur. Taal kan verblinden, meer vernietigen dan we denken.”

Weense Kring

In 1923 bundelde de Weense Kring, een groep denkers met wie filosoof Ludwig Wittgenstein in contact stond, zijn krachten. Te midden van opkomend nazisme probeerden ze de taal te zuiveren van onduidelijkheid en valse logica. Ze waren ervan overtuigd dat klare taal leidt tot helder denken.

Gaandeweg maakte hun nobele streven hen blind voor de gevaren van hun tijd. Terwijl ze de taal wilden redden, zagen ze niet hoe het nazisme de democratie vernietigde. Kennelijk ligt de kern van het probleem niet in de taal zelf.

In het theater

Wittgenstein 2 staat donderdag 21 december op de planken in theater De Nieuwe Vorst.

De pers over de voorstelling

Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet laat mooi zien hoe belangrijk het vinden van de juiste taal is, maar ook hoe machteloos het redelijke is wanneer het zich in de logica terugtrekt en het onbewuste en onwillekeurige van het handelen negeert.” – Theaterkrant.

Meer te weten komen over Bo Tarenskeen? Lees dan ook
Theatervoorstelling over Hitlers architect – Speer door Bo Tarenskeen

Kees-Luc Simons