Omroep Tilburg - Lokale content van wereldbelang

Gevaarlijke Namen maakt aantallen achter een massamoord pijnlijk zichtbaar

Alma Mustafić was 14 toen haar vader werd vermoord in Srebrenica. Raymond Braat was toen 19 en Dutchbatter. Nu delen ze het podium in de voorstelling ‘Gevaarlijke Namen’.
Foto: Jostijn Ligtvoet Fotografie

Alma Mustafić was 14 toen haar vader Rizo werd vermoord in de genocide van Srebrenica. Hij werkte als elektricien bij Dutchbat, maar de Nederlanders namen een fatale beslissing door hem uit te leveren aan de Serviërs. Raymond Braat was toen 19 en Dutchbatter. Hij scheidde de mannen van de vrouwen, waarna de mannen werden vermoord. Nu delen de twee het podium. Woensdag 13 oktober in de Tilburgse schouwburg.

Raymonds kijk op de gebeurtenissen staat lijnrecht tegenover die van Alma. Toch delen ze één vraag, namelijk de vraag waarom de wereld dit liet gebeuren. Samen met acteurs Mike Weerts, Jolijn Henneman en Karen Sibbing vertellen ze elk hun eigen kant van het verhaal in de voorstelling Gevaarlijke Namen. Alles bij elkaar een geschiedenis over gewone mensen, en de waanzin van de haat. Maar ook over hoe de genocide vijfentwintig jaar later nog steeds hun leven tekent en dat van vele anderen.

Tip: na afloop vindt in de foyer een nagesprek plaats. Je bent van harte welkom.

Met Gevaarlijke Namen maakt Boy Jonkergouw zichtbaar hoe onvoorstelbaar de aantallen zijn achter de massamoord op Bosnische moslims, na de val van Srebrenica in 1995 – de grootste genocide op Europees grondgebied, na de Tweede Wereldoorlog. Je weet dat het is gebeurd. Maar hier voel je het. – Theaterkrant

Dochter ziet haar in Srebrenica geëxecuteerde vader op het toneel: ‘Ik heb papa nu voor het eerst ontmoet’ – de Volkskrant

We hebben het allemaal kunnen volgen op de tv, maar na al die jaren wordt het mij in deze voorstelling pas duidelijk hoe diep de pijn en frustratie zitten. Eén avond theater en je voelt wat daar werkelijk is gebeurd. De woede, de onmacht, de schaamte en schaamteloosheid, de wreedheid. De verwoeste levens. – Gerard Mesman op ad.nl

Kees-Luc Simons

Deze website maakt gebruik van cookies en externe diensten die op hun beurt ook cookies gebruiken om deze website optimaal te laten functioneren. Bekijk onze cookie-beleid pagina voor meer informatie of klik op 'Accepteren' om verder te gaan.

Cookie-instellingen

Hieronder kun je aangeven welke cookies wij mogen plaatsen tijdens jouw gebruik van deze website. Klik op 'Sla cookie-instellingen op' om je keuze vast te leggen.

Functionele cookiesDeze website maakt gebruik van een aantal cookies die noodzakelijk zijn om deze website te gebruiken.

GebruikersstatistiekenDeze website plaatst cookies om geanonimiseerde gegevens over het gebruik van deze website te verzamelen.

Social mediaOnze website heeft koppelingen naar verschillende sociale media, zoals het insluiten van Facebook- of Twitterberichten en het laten zien van YouTube-video's binnen deze website. De cookies zijn nodig om deze inhoud te kunnen weergeven.

AdvertentiesDeze website gebruikt cookies om advertenties op jouw voorkeuren af te stemmen. Deze cookies kunnen mogelijk jouw gegevens verzamelen.

OverigeDeze website plaatst cookies van externe partijen die niet tot een van de vorige categorieën behoren.