Snap je de brief niet? Gemeente Gilze Rijen opent meldpunt

Foto: Karolina Grabowska via Pexels

Moeilijke woorden, lange zinnen en onduidelijke instructies: wat betreft de gemeente Gilze Rijen is het klaar. Zij begonnen 20 augustus een proef met het Meldpunt Onduidelijke Taal. Inwoners kunnen online of per post laten weten als een bericht moeilijk te begrijpen is.

Dit meldpunt is om verschillende redenen nodig, schrijft de gemeente. Met makkelijke taal is het voor iedereen beter te begrijpen wat er geregeld moet worden. Ook bespaart het tijd. Zowel de inwoners als de gemeente hoeven minder telefoontjes op te nemen en e-mails te sturen.

Inwoners een stem geven

De proef is onderdeel van het project Duidelijke Taal dat al in 2023 is begonnen. Tientallen medewerkers zijn getraind, er is een schrijfwijzer gemaakt en verschillende brieven zijn al aangepast. Maar er is nog ruimte voor verbetering. “Nu willen we ook horen wat u vindt van informatie die u van de gemeente ontvangt”, zegt wethouder Merijn Scheifes. “Met dit meldpunt geven we onze inwoners een stem.

Als de gemeente een brief, e-mail of ander bericht stuurt wat je niet begrijpt, kun je hier lezen wat je kunt doen. De proef loopt tot halverwege november dit jaar. Daarna bekijkt de gemeente of het werkt en of het meldpunt blijft bestaan.

Laaggeletterdheid in de regio

In Nederland is ongeveer 12% van de mensen laaggeletterd, blijkt uit cijfers (2018) van De Raad voor Organisatie Adviesbureaus. Iemand is laaggeletterd als diegene moeite heeft met rekenen, schrijven, lezen en digitale vaardigheden, schrijft Stichting Lezen en Schrijven. In Tilburg ligt het percentage laaggeletterdheid met 13% iets hoger dan het landelijk gemiddelde. In gemeente Gilze Rijen is dat aantal lager, met 9%. In de gemeenten Hilvarenbeek en Goirle gaat het om 4%.

LEES OOK:
Bijna 30.000 mensen in Tilburg hebben moeite met lezen en schrijven

Manoek Lambregts