Omroep Tilburg legt de vraag voor aan mensen op straat omdat de politie merkt dat mensen geneigd zijn om ook bij spoedgevallen het algemene nummer te bellen. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. Politieagent Brian Valkestijn van meldkamer Zeeland-West-Brabant legt dat uit in deze video over het probleem.
Meldingen via sociale media
In sommige gevallen benaderen mensen zelfs de politie via sociale media. “Dat is niet handig, want wij hebben geen 24-uursdekking op onze socialemediakanalen. Daardoor kan het zijn dat we de melding pas één of twee dagen later zien”, legt digitaal wijkagent Dion Ooijen uit.
Maar wanneer bel je dan welk telefoonnummer? In levensbedreigende situaties bel je 112, maar er zijn ook gevallen waar je dat nummer mag bellen als het niet direct levensbedreigend is. “In principe bel je 112 wanneer je binnen een paar minuten de politie in de straat wilt hebben. Denk bijvoorbeeld aan een ruzie in een woning waarbij mogelijk geweld wordt gebruikt. Je hoort glasgerinkel, kinderen huilen en mensen schreeuwen”, vertelt Brian.
Dit doe je bij twijfel
Als je twijfelt of de situatie gepast is voor de meldkamer, adviseert de politie om toch 112 te bellen. Daar word je sneller geholpen dan bij het 0900-nummer. “In de meldkamer wordt snel beoordeeld of de melding spoedeisend is”, vertelt Brian. “En als het toch naar het andere telefoonnummer moet, dan leggen we dat uit en kun je alsnog het juiste nummer bellen.”
KIJK OOK:
T! – Geweld tegen dienstverleners
