Brian werkt in de meldkamer Zeeland-West-Brabant in Bergen op Zoom. Hij zorgt ervoor dat bij 112-meldingen de juiste eenheden naar het incident worden gestuurd. Alleen weten veel mensen niet goed welk nummer ze in welke situatie moeten bellen. “Vroeger werd de slogan gebruikt: ‘112, daar red je levens mee’. Wat we tegenwoordig zien, is dat veel mensen die slogan onthouden, maar tóch niet durven te bellen naar het noodnummer”, legt Brian uit. Mensen denken dat hun situatie niet levensbedreigend genoeg is.
Maar wanneer bel je nu precies het noodnummer? “Er zijn heel veel situaties waarbij je wél 112 mag bellen, ook al is het niet direct levensbedreigend”, zegt Brian. “In principe bel je 112 wanneer je binnen een paar minuten de politie in de straat wilt hebben. Denk bijvoorbeeld aan een ruzie in een woning waarbij mogelijk geweld wordt gebruikt. Je hoort glasgerinkel, kinderen huilen en mensen schreeuwen. Dan bel je het noodnummer.”
Politie steeds actiever op social media
In de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant zijn 32 social media accounts actief. Soms bedenken burgers creatieve manieren om in contact te komen met de politie – bijvoorbeeld via social media. Digitaal wijkagent Dion Ooijen waarschuwt om dit niet te doen. “We zien het steeds vaker dat mensen een melding doen via een Instagram DM, bijvoorbeeld als ze een verdachte situatie zien. Dat is niet handig, want wij hebben geen 24-uursdekking op onze socialmediakanalen. Daardoor kan het zijn dat we de melding pas één of twee dagen later zien”, legt Dion uit. In zo’n situatie moet je dus echt bellen met het noodnummer.
Twijfelgeval? Toch 112 bellen
Als je twijfelt of de situatie gepast is voor de meldkamer, adviseert de politie om toch 112 te bellen. Daar word je sneller geholpen dan bij het 0900-nummer. “In de meldkamer wordt snel beoordeeld of de melding spoedeisend is. En als het toch naar het andere telefoonnummer moet, dan leggen we dat uit en kun je alsnog het juiste nummer bellen”, vertelt Brian.
Chatten met de politie
Naast het bellen van het noodnummer kun je ook de 112 NL-app gebruiken. Daarmee kun je via een chatfunctie de politie inschakelen. Dat is handig voor mensen die doof of slechthorend zijn, of voor mensen die zich in een situatie bevinden waarin ze niet kunnen spreken. Ook mensen die moeite hebben met bellen, kunnen zo makkelijker een melding maken.
“De maatschappij verandert, en wij moeten daarin meebewegen”, legt Dion uit. “We hopen natuurlijk dat je die app nooit nodig hebt. Maar mocht het die ene keer wél nodig zijn, dan heb je hem in elk geval al op je telefoon staan”, voegt Brian toe.
LEES OOK:
Wijkagent Erwin vlogt er op los: “Het moest van de baas”
