In 2022 opende Waldorfstroom haar deuren als de eerste vrijeschool voor voortgezet onderwijs in Tilburg. Vrije school de Tiliander aan de Lange Nieuwstraat bood alleen basisonderwijs. Dit onderwijsconcept – internationaal bekend als Waldorf – heeft een geschiedenis van meer dan honderd jaar en wint ook in Nederland aan populariteit. “We zijn er trots op dat we onze leerlingen nu de mogelijkheid bieden hun volledige schoolloopbaan bij ons af te ronden”, zegt Lian Derks, vestigingsdirecteur Waldorfstroom.
Tot nu toe moesten Waldorf-leerlingen die hun diploma wilden halen overstappen naar andere scholen, soms zelfs in de regio. Volgens Derks was dat een uitdaging: “Het vroeg veel van de leerlingen om halverwege hun schooltijd van omgeving te wisselen. Dat ze nu in de vertrouwde setting van de Waldorfstroom kunnen blijven, is een grote stap vooruit.”
Een andere kijk op onderwijs
Het onderwijs aan de Waldorfstroom is gebaseerd op de vrijeschoolprincipes, waarbij niet alleen kennisoverdracht centraal staat, maar ook het aanspreken van hoofd, hart en handen. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in het zogenoemde periodeonderwijs. Daarbij werken leerlingen drie weken intensief aan één thema, zoals de Renaissance.
“Tijdens zo’n periode schrijven de leerlingen hun eigen lesboek, maken ze kunstwerken geïnspireerd door Da Vinci en reflecteren ze op de impact van het humanisme”, legt Marijke Vermeer, kartrekker en manager onderwijs van de Waldorfstroom, uit. “Zo combineren we geschiedenis, kunst en persoonlijke ontwikkeling in één programma.”
Volgens Vermeer gaat het onderwijs verder dan alleen het vergaren van kennis via de klassieke vakken. “We leren leerlingen om kritisch na te denken, verbanden te leggen en hun inzichten toe te passen. Dat maakt ons onderwijs compleet.”
Meer leerlingen
De groei van de Waldorfstroom ging niet zonder hobbels. Toen de school in begon, waren er slechts 34 leerlingen en een klein team van docenten. Inmiddels zijn dat er ruim 110 en is ook het docententeam uitgebreid. Wel waren er praktische uitdagingen bij het combineren van het vrijeschoolconcept met de eisen van het reguliere examenonderwijs.
Een oplossing werd gevonden in samenwerking met het naastgelegen Cobbenhagenlyceum. “Leerlingen volgen hun vrijeschoolvakken bij ons, zoals muziek en periodeonderwijs. Maar voor sommige examenonderdelen, zoals economie, schakelen we docenten in van het Cobbenhagenlyceum”, vertelt Vermeer.
Van brugpieper tot eindexamenkandidaat
Lian Derks benadrukt dat de uitbreiding voor ouders en leerlingen een belangrijk verschil maakt: “Het mooiste is dat je als leerling niet meer halverwege je schoolcarrière afscheid hoeft te nemen van alles wat vertrouwd is”, zegt Derks. “Je groeit hier echt op, van brugpieper tot eindexamenkandidaat.”
