Vintage mancave in Tilburg: ook mannen ontdekken tweedehands shoppen

Fred van Helden in zijn vintagewinkel (foto: Femke van Aar).

Een ‘vintage mancave’ noemt Fred van Helden zijn tweedehandskledingwinkel speciaal voor mannen. Mensen door het hele land komen naar de Westermarkt om blouses, themakleding en driedelige Italiaanse trouwpakken te kopen. Best een uniek concept, want de tweedehandskleding is gericht op mannen: “Het is hier toch echt even anders dan je normale kringloopwinkel.”

Samen met zijn vrouw runt hij al ruim zes jaar de zaak, waar Tilburgers van alle leeftijden op afkomen. Een grote winkel beginnen was nooit het plan, vertelt de ondernemer: “Mijn vrouw en ik gingen samenwonen. Zij vond dat ik veel te veel kleding had; ik vond dat ik te weinig kast kreeg. Een van de twee is waar.”

“We besloten mijn kleding te verkopen op Marktplaats. Dit liep eigenlijk zo goed dat we dachten: kunnen we daar niet meer mee doen?” Ze huurden een showroom, zodat mensen konden passen.

Langzaam steeds groter geworden

Na veel enthousiasme vanuit klanten en opmerkingen over het beginnen van een eigen winkel later, hebben ze inmiddels al zes jaar een pand op de Westermarkt. “Wij zijn er eigenlijk ingerold. Langzaam is het steeds groter geworden.”

Tegenwoordig is EcoGents een bekend fenomeen in Tilburg en omstreken, ziet Van Helden. “Je merkt dat mensen ons echt waarderen. Toen wij verhuisden naar een groter pand, boden zo’n vijftig man aan om te helpen met de verbouwing. Mensen geven mij ook regelmatig decor stukken waarvan ze vinden dat die in de winkel zouden passen.”

Geen vrouwenkleding

Naast de tevredenheid van de mannen, kloppen er ook veel vrouwen bij hen aan met de vraag of ze ook ooit vrouwenkleding gaan verkopen. Van Helden kiest er bewust voor dit niet te doen: “De vraag is er zeker, maar we willen dit unieke concept behouden. Er zijn in Nederland bijna geen tweedehands kledingwinkels die specifiek zijn voor mannen.” 

“Dat merkte ik vroeger altijd als ik met mijn vrouw naar de kringloop ging. Zij kon armen vol met kleding scoren en ik moest het doen met één rekje herenkleding. Dus het is hier toch even anders dan je normale kringloopwinkel.” Wat dan het verschil maakt? Alles is op maat gesorteerd, gestreken met de hand en ze bieden persoonlijk advies.

Grote uitbreiding

Er komt nog een grote uitbreiding aan. Het pand heeft namelijk een grote ondergrondse kelder die in de toekomst volstaat met vintage producten. “We hebben nu al vaak mannen die mijn decor willen kopen, zoals bijvoorbeeld een radio of een oude tv. Dus dat gaat er in de kelder komen. Maar wel weer gericht op spullen voor mannen, dus geen servies of een vaas.”

Femke Van Aar