De nieuwe wijken hebben goede wegen, veilige fietspaden en snelle openbaarvervoerlijnen nodig. Ook moet het autoverkeer anders worden ingericht. Denk aan nieuwe routes, aangepaste verkeersstromen en extra parkeerruimte. Tegelijk moet de overlast van bouwprojecten, zoals het vernieuwen van het viaduct bij de Ringbaan West, zoveel mogelijk beperken.
Wat gaat er gebeuren?
1. Onderzoek naar verkeersdrukte
Sinds 2020 onderzoekt de gemeente hoe de bouw van nieuwe woningen het verkeer beïnvloedt. Dit onderzoek wordt nu uitgebreid. Drukke plekken zoals de Ringbaan West en de Statenlaan krijgen extra aandacht. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of er minder rijstroken nodig zijn op de Ringbaan West of dat er nieuwe busbanen en routes moeten komen.
Wat betekent dit voor jou?
Je kunt de komende maanden je mening geven over deze plannen. De gemeenteraad neemt eind maart 2025 een besluit.
2. Minder overlast bij renovatie Ringbaan West
Bij het vernieuwen van het viaduct op de Ringbaan West is overlast onvermijdelijk. De gemeente komt met een plan om deze overlast zoveel mogelijk te beperken door alternatieve routes aan te bieden.
Wat betekent dit voor jou?
Ook hierover kun je meepraten. De plannen worden samen met het verkeersonderzoek besproken, en in maart 2025 wordt een besluit genomen.
3. Ruimte voor voetgangers en fietsers?
Tilburg wil dat lopen en fietsen in de stad makkelijker en veiliger wordt. Daarom komen er nieuwe plannen voor betere fietspaden en meer voetgangersvriendelijke wijken. De plannen voor voetgangers worden in februari 2025 besproken, en die voor fietsers in mei 2025.
4. Parkeren in nieuwe wijken
In de nieuwe wijken worden vaak woningen gebouwd bovenop of naast parkeergarages. Dat vraagt om slimme oplossingen, want parkeerplekken kosten veel ruimte en geld. De gemeente werkt aan nieuwe regels over hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn en waar deze komen.
De gemeenteraad neemt hierover eind maart 2025 een besluit.
LEES OOK: Nieuw spoorviaduct Ringbaan-West: 39 miljoen en meer dan een jaar dicht