Flitscamera’s bij spoorwegovergangen moeten veiligheid bevorderen

Spoorwegovergang Raadhuislaan in het Buitengebied tussen Udenhout en Berkel-Enschot | Foto: Gijs Franken / Omroep Tilburg

In de verte zie je de lampen al knipperen. De trein dendert richting de spoorwegovergang, maar je hebt haast en schiet nog net langs de zakkende slagbomen. Gevaarlijk en daarom word je tegenwoordig op sommige plekken ook geflitst. In Rijen en Oisterwijk zijn namelijk flitspalen bij overgangen geplaatst door ProRail.

En dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Enkele weken later ligt er een boete op de mat. Een bedrag van maximaal 280 euro voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens. Voor brom- en snorfietsers ligt het bedrag iets lager, namelijk 190 euro. Voetgangers kunnen niet worden geflitst. Het gaat om zo’n veertig overwegen waar de flitscamera’s worden geplaatst. Ook in Brabant gaat dit gebeuren, onder andere in Rijen en Oisterwijk.

Regiodirecteur bij ProRail, Harro Homan, laat weten dat boetes uitschrijven niet het doel is van de camera’s: “Het negeren van de spoorweginstallatie leidt tot levensgevaarlijke situaties. We weten dat flitscamera’s dan werken: bij een eerdere proef in Hilversum is na een half jaar het aantal overtredingen met vijftig procent afgenomen. Daar doen we het voor.”

Haast en ongeduld

Verkeerspsycholoog Matthijs Dicke-Ogenia noemt een aantal redenen voor het oversteken, terwijl een trein dreigt te passeren. “Haast en ongeduld spelen een grote rol bij het oversteken, maar sommigen vinden de spanning leuk om te voelen. Eerder onderzoek toont aan dat de plek en omstandigheden waaronder het gebeurt ook meespelen. Dit heeft te maken met hoe vaak en hoelang de slagbomen dichtgaan. Op basis hiervan maken mensen de keuze om toch nog onder dichtgaande slagbomen door te gaan.”

Proefperiode

De camera’s zijn afgelopen periode getest. Bij een mogelijke overtreding slaat de camera de beelden op. Daarna worden ze bekeken door opsporingsambtenaren. Wanneer een kenteken in beeld is en er een overtreding plaatsvindt, krijgt de bestuurder een bekeuring op de mat.

“Het hangt af van de zichtbaarheid van de flitspalen”, vervolgt de verkeerspsycholoog zijn verhaal. “Als ze denken dat de kans klein is dat ze gepakt worden of dat de boete niet zo hoog is, zal het voor een deel blijven gebeuren. Toch straalt zo’n camera wel uit dat het een gevaarlijke situatie betreft, dus zullen veel mensen wel het gevaar ervan inzien.”

Te veel overtredingen

Om mensen een boete te kunnen geven voor het rijden door rood licht, waren voorheen boa’s op locatie nodig. Omdat er nog te vaak een overtreding plaatsvindt, zijn ProRail en het Openbaar Ministerie gestart met het plaatsen van flitscamera’s bij spoorwegovergangen.

Luna Kaleas