CZ miljoenen kwijt door fout: verzekerden ontvangen rekening

Enkele tienduizenden verzekerden van zorgverzekeraar CZ hebben deze week een rekening op de mat gekregen. Door een fout in het declaratiesysteem hebben klanten de afgelopen twee jaar een hogere vergoeding gekregen dan waar ze recht op hadden.

Het totale bedrag dat nu onterecht vergoed is, loopt in de miljoenen euro’s. Volgens woordvoerder van de CZ, Rik van Druten, gaat het om mensen die een aanvullende verzekering hadden voor mondzorg bij een ongeval. “Sommige tandartsbehandelingen worden alleen vergoed als er sprake is geweest van een ongeval. Door een fout in ons computersysteem zijn alle declaraties vergoed, ook als er niet aan de voorwaarden werd voldaan”, aldus Van Druten.

Declaraties

Er worden duizenden declaraties per dag ingevoerd bij de CZ. Het grootste gedeelte gaat geautomatiseerd, maar soms worden er steekproefsgewijs een aantal declaraties uitgepikt . Er wordt dan gecheckt of het systeem juist werkt. Zo is de verzekeraar de fout op het spoor gekomen.

“Je hebt twee mogelijkheden. Je hebt vergoede zorg en dan betalen we de rekening aan de tandarts of het is geen vergoede zorg en dan sturen we de rekening door naar de verzekerde. Zij krijgen dan de boodschap dat diegene daar niet voor verzekerd is en dat ze de rekening zelf moet betalen. Dat laatste is niet gebeurd en dat is heel vervelend. Daar hebben we de verzekeraars onze excuses voor aangeboden, maar ze moeten die rekening alsnog wel betalen”, zo laat Van Druten weten.

Een paar euro

De woordvoerder begrijpt de reacties van de mensen. “In sommige gevallen gaat het om een paar euro. Als ik zoiets zelf krijg, dan zeg ik ook dat de kosten van het sturen van de brief of de mail hoger zijn dan wat ik nu moet gaan betalen. Daar kun je alleen niet op onderscheiden. Dan krijg je een heel andere discussie”, aldus Van Druten.

Verzekeraars die moeite hebben met het betalen, kunnen een betalingsregeling treffen met de CZ.

Vanessa Spaanderman