Klanten en werknemers thuisondersteuning willen extra tijd en sociaal contact

Foto: Newaztime/Pixabay.

Vakbond FNV overhandigde maandagavond, tijdens de gemeenteraadsvergadering, een rapport over de thuiszorgsector. Hierin staan staan aanbevelingen om de lange wachtlijsten in de thuiszorg in de stad aan te pakken. De gemeente moet ondersteuners meer tijd en een hoger salaris geven, maar ook zorgen voor meer medewerkers.

Uit het rapport blijkt dat het voor werknemers en klanten in de thuisondersteuning al jaren niet goed gaat. De werknemers ervaren een te hoge werkdruk en kunnen niet rondkomen. Uit een enquête, ingevuld door 449 Tilburgers die te maken hebben met zorgondersteuning, werd duidelijk wat er moet veranderen.

“Eigenlijk werkt ze te hard, maar toch krijgt ze het werk niet af.”

De conclusie van de ontvangers van thuiszorg was nagenoeg hetzelfde als die van de werknemers. Ze vinden dat de ondersteuners meer tijd moeten krijgen. “Ondanks haar inspanningen heeft de hulp geen tijd voor wat er echt gedaan moet worden”, is een van de reacties uit de enquête. Gemiddeld ontvangen de klanten twee uur ondersteuning. “Nu is het kiezen wat de meeste aandacht vraagt en het restant probeer ik zelf te doen, maar dit kost me veel energie. Eigenlijk werkt de hulp te hard, maar toch krijgt ze het werk niet af.”

De ontvangers van thuiszorg gaven aan dat een ‘schoon en leefbaar huis’ heel belangrijk voor ze is. Maar ook sociaal contact en de geruststelling dat er iemand is om vragen aan te stellen scoorden hoog.

Werknemers zien dat ook. “Ik ben dit werk gaan doen, omdat ik graag iets voor een ander doe en graag contact heb met mensen”, geeft een van de verzorgers aan. “Maar het is veranderd in een soort van vakantie- of bijbaan. Zelf als het niet te zwaar zou zijn, kun je onmogelijk aan de uren van een echte baan komen. En voor contact is geen tijd meer.”

“Ik krijg steeds een andere student.”

Ook is er veel armoede onder werknemers in de thuisondersteuning. Ze krijgen te weinig betaald,
terwijl het werk fysiek veel van hen vraagt. Een groot deel wil wel meer uren
werken, maar dan moet er meer tijd vrijkomen per klant en moet het uurloon
omhoog.

Bovendien gaven klanten aan dat meer ondersteuners nodig zijn. “Ik krijg steeds een andere student. De een komt een half uur te laat en de ander doet alles maar half. De helft van de tijd is er bovendien helemaal niemand beschikbaar.”

De gemeente heeft het rapport met aanbevelingen van vakbond FNV tijdens de raadsvergadering ontvangen. Binnenkort zal een gesprek plaatsvinden waar werknemers persoonlijke verhalen kunnen delen aan de Tilburgse politiek.

LEES OOK:
Tilburgse politiek moet wachtlijsten in de thuiszorg aanpakken, vindt FNV

Edita Saakian