Omroep Tilburg - Stem van de Stad

Horeca-ondernemers zetten creativiteit in tegen coronacrisis

TILBURG – Dat de horeca zwaar getroffen wordt door de coronacrisis mag duidelijk zijn. Toch houden veel ondernemers de moed erin en komen ze met nieuwe creatieve ideeën om de crisis te lijf te gaan.

De ondernemers kregen om half zes te horen dat een half uur later de deuren al dicht moeten zijn. Joris van Corven, mede-eigenaar van restaurant De Burgerij in Tilburg, blikt terug op een ‘bizarre’ avond. “Ik was jarig en zelfs op dat moment kwam er een taart met kaarsjes aan.” Maar tijd om de kaarsjes uit te blazen, had Joris niet. “Ik heb de kaarsjes maar uitgewapperd en ben daarna naar de zaak gegaan.”

De dag erop stond in het teken van crisisberaad. De conclusie: als mensen niet naar ons mogen komen, dan gaan we zelf maar naar de mensen toe. En sindsdien is het restaurant druk bezig met bezorgen. “Mijn vriendin zit achter de laptop alles binnen te halen en door te geven. Mijn vader in zijn rode Alfa en wij in het bedrijfswagentje rijden langs bij de mensen thuis om de spullen te brengen”, vertelt Van Corven. “We krijgen warme reacties, zelfs mensen die aanboden om cadeaubonnen af te nemen, om later in te leveren als we weer open zijn.”

Drive-through

Het besluit dat de deuren dicht moesten, kwam niet voor elke ondernemer als een verrassing. Eigenaar Victor Hoeben van Cafetaria De Pan zag de bui al hangen en besloot zaterdagavond al om voorzorgsmaatregelen te nemen.

Hoeben toverde zijn snackbar om in een ‘drive-through’. Oké, je kunt er niet echt met je auto doorheen rijden, maar het principe is ongeveer hetzelfde. “Mensen kunnen bestellen via de website, betalen via de website en dan geven ze een tijd aan wanneer ze het klaar willen hebben”, legt Hoeben de werking van zijn nieuwe systeem uit. Buiten hangt een deurbel, waar klanten op kunnen drukken als ze hun bestelling komen ophalen. “Dan zetten we het buiten op een tafeltje neer, zodat er zo min mogelijk contact is en mensen toch hun frietje kunnen eten.”

‘Het hangt af van de Tilburgers’

Aan creativiteit geen gebrek bij deze ondernemers, maar ideaal is de situatie natuurlijk niet. De vraag is dan ook hoe lang ze het op deze manier vol gaan houden. Hoeben: “Dat is compleet afhankelijk van welke maatregelen wij nog op ons pad krijgen. Dat is dus lastig te zeggen, voorlopig ziet het er positief uit.”

Joris van Corven van De Burgerij hoopt vooral op steun van de Tilburgers die blijven bestellen. “We zullen creatief moeten zijn, het is nu één dag na de uitspraak en ik verwacht ook niet dat het 6 april is afgelopen. We proberen samen sterk te staan en dan hopen we er doorheen te komen.”

Tijmen Moelker

Tijmen Moelker

Deze website maakt gebruik van cookies en externe diensten die op hun beurt ook cookies gebruiken om deze website optimaal te laten functioneren. Bekijk onze cookie-beleid pagina voor meer informatie of klik op 'Accepteren' om verder te gaan.

Cookie-instellingen

Hieronder kun je aangeven welke cookies wij mogen plaatsen tijdens jouw gebruik van deze website. Klik op 'Sla cookie-instellingen op' om je keuze vast te leggen.

Functionele cookiesDeze website maakt gebruik van een aantal cookies die noodzakelijk zijn om deze website te gebruiken.

GebruikersstatistiekenDeze website plaatst cookies om geanonimiseerde gegevens over het gebruik van deze website te verzamelen.

Social mediaOnze website heeft koppelingen naar verschillende sociale media, zoals het insluiten van Facebook- of Twitterberichten en het laten zien van YouTube-video's binnen deze website. De cookies zijn nodig om deze inhoud te kunnen weergeven.

AdvertentiesDeze website gebruikt cookies om advertenties op jouw voorkeuren af te stemmen. Deze cookies kunnen mogelijk jouw gegevens verzamelen.

OverigeDeze website plaatst cookies van externe partijen die niet tot een van de vorige categorieën behoren.