Honderdjarig bestaan Bakkerij Eigenzinnig is een opsteker in lastigere tijden

Lion en Anita van Bakkerij Eigenzinnig (foto: Pieter Soethout)

Lion en Anita vierden onlangs het honderdjarig bestaan van hun Bakkerij Eigenzinnig. Bijzonder en een welkome opsteker in steeds lastigere tijden. Hiervoor ontvingen ze van de gemeente de Tilburgse ereprent, die inmiddels mooi in de etalage staat.

Het verhaal van Bakkerij Eigenzinnig begon in 1922 aan de Molenbochtstraat 48 in Tilburg. Toen nog onder de naam Bakkerij Ammann. De opa van Lion begon ermee en gaf het bedrijf door aan zijn zoon Victor, die al sinds zijn veertiende in de winkel hielp. De winkel verhuist tussendoor nog naar het pand ernaast en uiteindelijk geven de ouders van Lion het stokje in 1982 aan hem en zijn vrouw Anita door.

Tilburgse Ereprent
Het ontvangen van de ereprent voor het honderdjarig bestaan was volgens Lion en Anita een mooi moment. Ook kregen ze veel lieve en leuke reacties van de klanten. En het is een welkome opsteker. Niet alleen zij, maar alle bakkers en andere bedrijven hebben last van de energiecrisis. Al is gas niet het enige dat duurder is geworden. “Veel mensen denken misschien dat we alleen te maken hebben met hogere gaskosten”, vertelt Anita. “Maar ook alles wat de oven ingaat is duurder geworden.”

De grondstoffen die gebruikt worden om brood en gebak te bakken zijn er ook niet goedkoper op geworden. “Bloem is bijvoorbeeld twee keer duurder geworden en ook de verpakkingen zijn allemaal in prijs gestegen”, gaat Anita verder.

“En ook de salarissen zijn omhoog”, vult Lion aan. Toch willen ze het niet dat iedereen denkt dat het dramatisch gaat. “Als dat zo zou zijn, waren we al wel gestopt”, gaat hij verder.

Proberen te besparen
Om ervoor te zorgen dat er hier en daar wat bespaard kan worden, moeten ze creatief denken. “Soms kiezen we voor een vervangend product dat bijna net zo goed is, maar wel wat minder aan de prijs.”

Het duo vindt het vooral vervelend voor de klant. “Onze producten worden wat duurder, maar over het algemeen zijn onze klanten bereid wat meer te betalen.” Dat beaamt een man die net binnen komt lopen. “Ik vind het belangrijk om de middenstand te steunen en als de producten gewoon goed zijn, blijf ik gewoon komen.”

Pieter Soethout