Aanleiding voor de hele discussie is de komst van twintig nieuwe appartementen in het centrum van Moergestel. Dat zorgt voor meer parkeerdruk, en dat merken bewoners vooral in de Kerkstraat, ter hoogte van huisnummers 2 tot en met 10. Vooral de bewoners en slagerij Ketelaars zitten daar krap. De gemeenteraad gaf het college eind vorig jaar de opdracht om met een oplossing te komen.
Bewoners van de Kerkstraat voelden zich eerder dit jaar niet gehoord door de gemeente Oisterwijk. Ze reageerden teleurgesteld op de voorgestelde oplossingen van het college. Na extra gesprekken in mei en juni zijn nu drie concrete punten opgepakt.
Halfuur parkeren voor de deur
Om winkeliers als de bakker en slager tegemoet te komen én de doorstroming te verbeteren, wordt onderzocht of een blauwe zone ingevoerd kan worden. Die zou bezoekers toestaan om maximaal 30 minuten te parkeren voor de deur van de winkels, alleen tijdens openingstijden. De rest van de parkeerplekken blijft vrij toegankelijk.
De gemeente vraagt ondernemersorganisatie Ondernemend Moergestel (OM) om hun leden hierover te raadplegen. Pas als daar voldoende draagvlak is, wordt het plan doorgezet.
Laadpaal werkt niet
Daarnaast wordt er werk gemaakt van een laadpaal op het plein die al wekenlang niet functioneert. Die werd geplaatst door Vattenfall, maar is tot nu toe niet in gebruik. Waarom is nog onduidelijk: het probleem moet door een monteur opgelost worden. Intussen is de paal afgedekt, zodat de plekken weer als gewone parkeerplaatsen gebruikt kunnen worden.
Verplaatsen van de laadpaal wordt te duur geacht. Wel zegt de gemeente bij nieuwe plaatsingen beter te kijken naar de spreiding in het dorp.
Nieuwe inrichting vanaf eind 2025
Ook wordt gekeken naar de parkeervakken en schuifruimte in de straat. Op locatie is daar al overleg over geweest. Bij het definitieve ontwerp, dat nog met bewoners besproken wordt, houdt de gemeente rekening met verkeersveiligheid en de belangen van bewoners en ondernemers.
De herinrichting van de Kerkstraat staat gepland voor het najaar van 2025, maar kan doorschuiven naar januari 2026 om de drukke decembermaand te vermijden.
