Meer meldingen bij Veilig Thuis, maar wachttijd is onder controle

Veilig Thuis kampt nog steeds met te lange wachttijden. Ook in Tilburg is sprake van een stijging in het aantal meldingen, maar toch hebben zij de wachttijden goed onder controle. “Alles wat crisis is kunnen we meteen oppakken. De zaak die op dit moment het langst wacht op een veiligheidsbeoordeling is 9 dagen.”

Bij Veilig Thuis kunnen meldingen worden gemaakt van huiselijk geweld en kindermishandeling of wanneer hier een vermoeden van is. De organisatie brengt op basis van de situatie een advies uit. Ook onderliggende problemen zoals schulden of trauma wordt hierin meegenomen. Deze problemen kunnen de oorzaak zijn van de situatie thuis.  

Vroegtijdig ingrijpen
Bij acute onveiligheid is de organisatie verplicht meteen actie te ondernemen. Is dit niet het geval, dan is er vijf werkdagen de tijd om een veiligheidsbeoordeling af te ronden. Deze regels zijn wettelijk verplicht, maar in de meeste gemeenten lastig om na te streven. “De situatie in Tilburg is hetzelfde als in andere gemeenten. Er is een stijging in adviezen en meldingen te zien”, vertelt Patricia van de Graaf, Teammanager Veilig Thuis Midden-Brabant.  

Toch zijn in Tilburg de wachttijden, ten opzichte van andere regio’s, ‘goed onder controle.’ “Wij motiveren professionals en inwoners om zo vroeg mogelijk contact op te nemen voor een advies. Door vroegtijdig ingrijpen kunnen we erger voorkomen.” En het scheelt tijd: “Overdrachten kunnen gelijk plaatsvinden, mensen hoeven niet meerdere keren hun verhaal te doen. De wachttijden gaan hierdoor naar beneden, want wij treden in een vroeg stadium op.”

Financiering
Als mensen te lang moeten wachten op hulp of advies van Veilig Thuis kan geweld toenemen, herhalen of escaleren. Hierdoor kunnen kinderen en ouders minder gemotiveerd raken om hulpverlening toe te staan. Daardoor blijft een structureel veilige situatie uit.

De NOS liet eerder deze week weten dat er verschillende oorzaken zijn voor de lange wachttijden. Zo zijn de meldingen complexer, zijn er meer meldingen die direct opgepakt moeten worden en kampt Veilig Thuis met personeelstekorten.

De organisatie heeft ook contact met de gemeente over de situatie: “Wij hebben een analyse gemaakt in het kader van de stijgende meldingen.” Uit die analyse bleek dat de organisatie onder andere meer geld nodig had. “Die extra financiering is toegekend. Dit helpt ons om sneller te kunnen inspelen op het aantal stijgende meldingen”, aldus de teammanager.  


Luna Kaleas