Klanken van het vogelrijk als inspiratie voor jazzcomposities

Ad Colen bestudeert vogelklanken om ze tot composities te verwerken - groepsfoto

TILBURG – Het ritmisch kraken van de kauwen, de bedachtzame uil, en kwetterende solisten als de zwartkop. Maar ook de moderne klassieke melodielijn van de winterkoning, of de paniek bij de aanval van een buizerd; het is allemaal terug te horen op A Bird’s Eye View, zijn nieuwe album. Componist en saxofonist Ad Colen bestudeert al jaren vogelklanken om ze vervolgens tot composities te verwerken, en op vrijdag 14 februari staat hij met zijn bijzondere project in Paradox.

Er valt buitengewoon veel te genieten hier, bij iedere keer luisteren meer’, zegt de Volkskrant in een recensie. Trouw schrijft: ‘Dat Colens muziek in de eerste plaats voortkomt uit luisteren, komt tot uiting in de vele nuances en fijne details.‘

Sinds zijn vroege jeugd kwam Ad Colen al elke vakantie in een huisje vlak over de grens met België. Een plek midden in een groot bos, waar geen stromend water en elektriciteit is. Hier speelde hij toen sax samen met de vogels, en zo vond hij de inspiratie voor A Bird’s Eye View. Met onder meer pianist / toetsenist Mike Roelofs en drummer Yonga Sun. Zijn boodschap is helder: de zang van vogels, compositie en jazz liggen niet ver van elkaar.

Bezetting
Ad Colen (sax), Mike Roelofs (toetsen, piano), Rogier Hornman (cello), Dion Nijland (bas), Yonga Sun (drums)

Ad Colen lijkt te genieten van zijn vogelperspectief

Kees-Luc Simons