Merijn Goris over nieuwe thuisshirt van Willem II: ‘Dat is heilig’

Willem II presenteerde dinsdag het nieuwe thuistenue, waarop geen enkele sponsor te zien is. Het is onderdeel van de visie van Willem II, want de komende drie seizoenen zullen er geen sponsoren op de thuistenues staan. Dat is uniek in de voetballerij, ziet ook algemeen directeur Merijn Goris, die in het diepste geheim al ruim een half jaar met het project bezig was. “Dat dit niet is uitgelekt, is eigenlijk een wonder.”

De eerste keer dat het bij Willem II over een ‘leeg’ thuisshirt ging, was november vorig jaar. “We hebben voor ons visiedocument meer dan honderd mensen gesproken en daar kwam elke keer het shirt terug. Dat is heilig”, vertelt algemeen directeur Merijn Goris. “Maar we zijn geen stichting, dus we moesten een constructie verzinnen waardoor je nog wel inkomsten hebt.”

Die oplossing kwam er in de vorm van Leeuwenmoed: een groep van achttien sponsoren die wél financieel bijdragen, maar niet op het shirt staan. Dat idee slaat aan, want de groep zou aan het begin van het seizoen zomaar eens groter kunnen zijn. “We hebben al van vijf partijen gehoord dat ze ook mee willen doen”, vult commercieel manager Tom van Dijk aan. “Er is geen limiet, maar we willen het wel goed uitdragen.”

Maatschappelijke initiatieven

Een deel van het geld gaat naar maatschappelijke projecten in de stad en regio. “We vinden dat we als club midden in de maatschappij moeten staan”, zegt Goris. “Zo geven we iets terug aan Tilburg en omstreken, waar we veel van krijgen.” Als voorbeeld noemt hij de kerstcampagne ‘Twee is beter dan een’, waarbij eenzaamheid onder de aandacht gebracht werd.

Willem II laat met deze aanpak het klassieke model van één hoofdsponsor los. Maar volgens Goris zorgt het juist voor meer inkomsten. “We gaan anderhalf tot twee keer meer verdienen vergeleken met het eredivisieniveau. Qua waarde van het shirt zitten we op het linkerrijtje eredivisie. Daar zaten we hiervoor niet.”

Niet uitgelekt

Waar Goris ook erg trots op is, is het feit dat de plannen niet zijn uitgelekt. “Elke voetbalclub is zo lek als een mandje. We zijn het vanaf januari aan het verkopen, maar iedereen aan wie we dit hebben verteld, snapt hoe vet dit is. Ze gunnen het hun medesupporters dat het een verrassing blijft.” Van Dijk vult zijn algemeen directeur aan: “De kans dat het uitlekt is echt wel aanwezig, want we spreken met heel veel mensen.”

Geen investeerder

Als het allemaal loopt zoals Goris hoopt, is het tricot van Willem II over drie seizoen nog steeds sponsorloos. “Het gaat in het voetbal gewoon om geld. Wij gaan nooit de dikste portemonnee hebben, omdat we geen investeerder hebben en die ook niet gaan krijgen. We omarmen dat en maken er onze kracht van.”

Alleen maar positieve reacties

Dat de supporters van Willem II het nieuwe thuisshirt goed ontvangen hebben, is een understatement. “We hebben al 1000 shirts verkocht en dan moet de fanshop nog open”, vult commercieel manager Tom van Dijk zijn algemeen directeur aan. “Normaal gesproken waren dat er drie- of vierhonderd. We gaan gewoon maal drie.”

Op sociale media regent het positieve reacties en bij alleen al de gedachte verschijnt een enorme glimlach op het gezicht van Merijn Goris. “Het is niet eens alleen hoe het eruit ziet, maar vooral wat het betekent. Mensen zijn zo trots op het shirt en hebben daardoor weer zin in het nieuwe seizoen. Dan zie je wat de club betekent met het shirt als symbool.”

LEES OOK:
Unicum voor Willem II: enige club ter wereld zonder sponsors op thuisshirt

Pieter Soethout