Tilburg zegt ja tegen grote verkeersplannen: ‘Niets doen is geen optie’

Het plan moet ervoor zorgen dat het verkeer straks soepeler en schoner door de stad rijdt. | Foto: Gijs Franken / Omroep Tilburg

Tilburg gaat flink sleutelen aan het verkeer in de stad. De gemeenteraad heeft maandagavond ingestemd met het grote mobiliteitsplan, dat onder meer de herinrichting van de Ringbaan West en een snelheidsverlaging op alle ringbanen bevat. Er kwamen moties bij voor extra luchtmetingen, verkeersborden met actuele reistijd én een ontheffingssysteem voor bewoners van het Dwaalgebied. De stemming eindigde in 30 voor, 15 tegen.

De stad groeit, er komen 30.000 woningen bij tot 2040. En dus moet ook het verkeer op de schop. Het plan moet ervoor zorgen dat het verkeer straks soepeler en schoner door de stad rijdt.

Een “grote stap” of een “verkochte ramp”?

De meningen in de raad liepen flink uiteen. D66, GroenLinks, PvdA en VVD zijn positief: zij zien het plan als noodzakelijk om woningbouw, leefbaarheid en duurzame mobiliteit met elkaar te verbinden. PvdA noemde de nieuwe fietstunnels en de inzet op OV cruciaal. Ook de VVD is inmiddels tevreden, omdat er ruimte blijft voor pilots en aanvullend onderzoek.

Kritiek kwam onder andere van LST, Partij voor de Dieren en 50Plus. LST-raadslid Van den Berg sprak van een “goed verkochte ramp”: “De stad breidt te veel in, er komen duizenden auto’s bij. Dit wordt een chaos.” 50Plus had zorgen over specifieke knelpunten zoals de Smariusrotonde en het sluipverkeer. De PvdD stemde tegen vanwege de vrees voor grootschalige bomenkap, zoals bij de herinrichting van de Cityring.

Toch was de meerderheid overtuigd: de stad groeit en niets doen is geen optie.

Wel aanpassingen: extra onderzoeken, maatregelen en borden

Om de zorgen van inwoners tegemoet te komen, stemde de raad in met een flink pakket moties die het plan aanvullen::

  • Op alle ringbanen wordt de maximumsnelheid 50 kilometer per uur
  • Flankerende maatregelen zoals geluidsschermen, ongelijkvloerse oversteken en verkeersveiligheid in woonwijken krijgen extra aandacht. Daarover komt in het najaar apart besluitvorming.
  • Luchtkwaliteit wordt beter gemonitord, met nieuwe meetpunten in drukke gebieden zoals de Baroniebaan en Bredaseweg.
  • Er komt een pilot op de Statenlaan, waarbij onder meer eenrichtingsverkeer wordt getest. Die proef begint pas als het viaduct bij de Ringbaan West weer open is – waarschijnlijk pas rond 2029/2030.
  • Bewoners van het Dwaalgebied krijgen mogelijk een ontheffing, zodat zij ook bij de geplande ‘knip’ op de Spoorlaan hun woning per auto kunnen bereiken.
  • Er komen digitale borden met actuele reistijden op tangenten en stadsentrees. Dat moet automobilisten helpen om slim te kiezen welke route ze nemen.
Woningbouw als grote motor achter het plan

De achtergrond van de hele operatie is duidelijk: Tilburg groeit hard, met duizenden nieuwe woningen in onder meer de Spoorzone, het Kenniskwartier en Tilburg-Noord. Die ontwikkeling kan niet zonder een toekomstbestendig verkeerssysteem, benadrukte het college.

Wethouder Grashoff: “We moeten het verkeer anders gaan organiseren om ruimte te maken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. En dat gaat niet zonder gevolgen. Maar we doen dit mét de stad, in gesprek met bewoners.”

De komende tijd wordt het verkeersplan verder uitgewerkt, samen met inwoners uit de aanliggende buurten. Zo moet per wijk worden bekeken hoe knelpunten opgelost kunnen worden, en welke verbeteringen mogelijk zijn.

LEES OOK:
Tilburg mikt op 7500 woningen in Kenniskwartier, maar zorgen over verkeersdruk en Boerke Mutsaers blijven
Gemeente wil ‘knip’ in de Spoorlaan om meer ruimte voor bussen te creëren

Edita Saakian