De winkeliers van de Westermarkt vinden de plannen prachtig, maar leven in onzekerheid: ‘We missen communicatie’

Wethouder Bas van der Pol stond donderdagochtend, samen met ondernemers en winkeliers, feestelijk stil bij de ondertekening van het plan voor de Westermarkt. Naar verwachting wordt het plan in november aan de gemeenteraad gepresenteerd. Tot die tijd is het afwachten. Die onzekerheid zorgt voor onrust onder de ondernemers.

Fred van Helden, secretaris van de winkeliersvereniging BIZ, geeft aan dat er ondanks de mooie plannen voor de Westermarkt veel onduidelijkheid heerst onder de winkeliers. In het winkelcentrum bevinden zich 85 verschillende winkels. “We begrijpen dat de gemeente niet alles in één keer kan regelen, maar er zijn veel winkeliers die hier nu zitten en uiteindelijk zullen moeten vertrekken”, licht Van Helden toe.

Hij is zelf eigenaar van de winkel EcoGents. Vanwege de geplande herontwikkeling aan de korte zijde van het winkelcentrum, is hij met zijn zaak verhuisd naar de lange zijde. “Ik ben hierheen gevlucht omdat we weten dat dit gedeelte blijft bestaan.”

Trekkers

De ondernemers aan de achterkant van de Westermarkt moeten volgens het plan als eerste vertrekken. Op hun plekken moet een parkeergarage komen met ruimte voor zo’n 570 auto’s. Grote trekkers als Action, Hema, Prijsmepper en Wibra moeten daardoor op zoek naar een andere locatie. “Ik kan niet zonder die winkels. Dat zijn juist de zaken die we er heel graag willen houden op de Westermarkt”, zegt Van Helden.

Giant Store van Bebber

Ook de fietsenwinkel van Eric Bebber staat op de locatie waar de parkeergarage moet komen. Hij ervaart het contact met de gemeente als stroef. Dagelijks krijgt hij vragen van klanten over het voortbestaan van zijn winkel. “Wij verkopen een bepaald fietsenmerk als enige in Tilburg. Als wij verdwijnen, kunnen onze klanten nergens anders terecht voor onderhoud. Dan zitten zij vast.”

Bebber heeft meerdere bewonersbijeenkomsten bijgewoond om zijn vragen te stellen, maar kreeg daar volgens hem zelden concrete antwoorden. “Ik ben een vechter, dus ik geef niet op. Ik kan wel slapeloze nachten hebben en me druk maken, maar ik weet niet eens waarvoor of waarover. Dus tot die tijd: gewoon gas erop en afwachten.”

Wethouder belooft verbetering

De winkeliers zijn het over één ding eens: er moet meer en betere communicatie komen. Wethouder Van der Pol erkent dat. “We leveren een enorme inzet op communicatie en participatie. Er zijn veel gesprekken en informatiebijeenkomsten met pandeigenaren, winkeliers en bewoners. Er is een planteam ingericht en we hebben ook een eigen ‘winkel’ waar iedereen kan binnenlopen.”

De wethouder merkt dat nu het allemaal concreet wordt, winkeliers een grote behoefte hebben aan duidelijkheid. ”Het moet nu nog intensiever en we willen daarom ook persoonlijke gesprekken voeren. Daar wil ik me ook zelf voor inzetten. Mensen willen directe zichtbaarheid en betrokkenheid. Daarom wil ik ook persoonlijk aan de toonbank komen en horen wat er in deze fase nodig is.”

Fred van Helden kijkt met enige hoop naar de toekomst. “De ontwikkelingen zijn nodig voor de Westermarkt. Over een paar jaar hebben we weer een schitterend winkelcentrum en betere parkeergelegenheid.”

LEES OOK:
Zo gaat de nieuwe Westermarkt eruit zien: ‘West is het waard!’

Vanessa Spaanderman