De rotondes in de Reeshof liggen al langer onder vuur. Veel partijen in de gemeenteraad maken zich zorgen om het hoge aantal ongelukken, vooral met fietsers. Onder andere LST, ONS Tilburg en 50Plus willen dat de tweerichtingsfietspaden verdwijnen. Ze vinden de situatie onoverzichtelijk en onveilig.
Veiligheid voorop, maar geen eenrichtingsverkeer
Grashoff erkent de zorgen over het hoge aantal ongevallen in de wijk. “Die delen wij ook. We nemen het heel serieus”, zei hij tijdens het debat. Toch is hij duidelijk: “We zien juist goede redenen om de tweerichtingsfietspaden te behouden. Ze maken onderdeel uit van de snelfietsroute. Als je die zou weghalen, blijven fietsers toch tegen de rijrichting in rijden. Dan wordt het alleen maar onveiliger.”
Hij wijst er ook op dat Tilburg niet uniek is. “80 procent van de gemeenten in Nederland geeft fietsers voorrang op rotondes.” Over de nieuwe maatregelen is hij voorzichtig: “We kunnen niet met zekerheid zeggen of ze genoeg effect hebben. We blijven dat goed volgen.”
De gemeente voerde al eerder maatregelen in, maar die bleken niet genoeg. Nieuwe ingrepen zijn op komst, maar lopen vertraging op. “We passen nu maatregelen toe die erop gericht zijn de snelheid uit het verkeer te halen. Dat is een belangrijk gegeven.”
Maatregelen uitgebreid, maar start later
Specifiek bij de rotondes Campenhoefdreef – Dongewijkdreef worden rammelstroken aangelegd en de rijbaan versmald, zodat automobilisten langzamer gaan rijden. Ook wordt de maximumsnelheid mogelijk verlaagd naar 30 kilometer per uur. Voor fietsers komt er een lichte verhoging tussen het fietspad en de stoep, om meer duidelijkheid te creëren. Het fietspad uit het Reeshofpark sluit straks niet meer direct aan op de rotonde, om verwarring te voorkomen. Daarnaast start een gedragscampagne om weggebruikers meer begrip voor elkaar te laten krijgen.
Al langer een hoofdpijndossier
De rotondes in de Reeshof staan al langer ter discussie. In oktober 2024 werden de rotondes aan de Reeshofweg en Koolhovenlaan omgebouwd tot voorrangsrotondes. Dat leverde meteen onvrede op bij veel bewoners.
Jolanda Nijenhuis zei toen: “Fietsers hebben nu van links en rechts voorrang. Zeker met die snelle fietsen is het niet meer bij te houden. Het is gevaarlijk geworden, vooral in het donker of bij slecht weer.” Celine uit de wijk noemde de combinatie van e-bikes en tweerichtingsverkeer ‘een crime’.
