Waarom het verlagen van de snelheid op de Ringbaan-Zuid niet ‘gewoon een bordje plaatsen’ is

De Ringbaan-Zuid in Tilburg-Zuid | Foto: Gijs Franken / Omroep Tilburg

“Zet gewoon nú al een bordje neer met 50 km per uur.” Dat is de reactie die veel Tilburgers gaven op het nieuws dat de Ringbaan-Zuid pas op 1 januari 2027 een lagere maximumsnelheid krijgt. Toch blijkt het niet zo simpel. De gemeente legt uit waarom we nog ruim anderhalf jaar moeten wachten op dat ene verkeersbord.

Vorige maand liet wethouder Rik Grashoff tijdens een raadsvergadering weten dat de snelheid op de Ringbaan-Zuid vanaf 2027 omlaag gaat van 70 naar 50 kilometer per uur. Toch riep het besluit ook vragen op. Want waarom duurt het nog zo lang?

Parkring eerst

Volgens de gemeente is de snelheid op de Ringbaan-Zuid nauw verbonden met de Parkring. Dat is de aangepaste Cityring, die op termijn rustiger én groener moet worden. Minder auto’s, meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Maar als de Ringbaan-Zuid nu al 50 wordt, vóórdat de Parkring klaar is, dan kiest verkeer volgens de gemeente sneller voor een route door het centrum – en dat is juist níet de bedoeling.

“Het verlagen van de snelheid is altijd gekoppeld geweest aan de realisatie van de Parkring”, schrijft het Tilburgse college. “Die moet eerst gereed zijn, anders wordt de route door het centrum qua reistijd aantrekkelijker dan via de Ringbanen.”

Grote puzzel

Bovendien zijn er nog allerlei andere plannen rond de Ringbaan-Zuid. Denk aan nieuwe woonwijken, herinrichting van Stappegoor en een snelfietsroute richting Hilvarenbeek. Dat moet allemaal goed op elkaar afgestemd worden.

Er loopt nu een studie naar wat er precies nodig is om de Ringbaan-Zuid toekomstbestendig te maken. Eén van de voorwaarden: de snelheid moet omlaag naar 50 kilometer per uur. Maar daar zijn dus eerst allerlei aanpassingen voor nodig.

‘Dacht dat ik het nooit zou meemaken’

Voor veel mensen voelt 2027 nog ver weg. Zeker voor Wendy Vugts, die in 2021 haar 12-jarige zoon Jayden verloor bij een ongeluk op de Ringbaan-Zuid. De automobilist reed toen ruim 90 kilometer per uur, waar 70 was toegestaan.

Zij begon na het ongeluk een petitie, die in korte tijd bijna 10.000 keer werd ondertekend. Nu, vier jaar later, is er eindelijk duidelijkheid. De toezegging voor 2027 voelt voor haar wél als een overwinning. “Ik dacht eigenlijk dat ik dit nooit meer mee zou maken”, reageerde ze op het besluit.

LEES OOK:
Jayden (12) kwam om op Ringbaan Zuid, zijn moeder vocht voor verandering – nu wordt het eindelijk 50 km/u

Edita Saakian