Op donderdag 12 juni buigt de gemeenteraad zich over het voorstel om officieel opdracht te geven voor de uitvoering. Als dat akkoord er komt, wordt nog dit jaar gestart met de eerste werkzaamheden: de sloop van woningen aan de Julianastraat.
Geld ligt klaar, plannen zijn definitief
Het spoorzoneproject is het grootste infrastructurele project ooit in het dorp. De kosten worden verdeeld tussen het Rijk (bijna 40 procent), de provincie (35 procent) en de gemeente Gilze en Rijen, die zelf 25,7 procent bijdraagt – goed voor ruim 16 miljoen euro. Volgens wethouder Merijn Scheifes is die bijdrage volledig ingecalculeerd in de begroting. “We hebben voldoende geld gereserveerd en beschikken over een goed doordacht, betaalbaar plan”, aldus Scheifes.
Het plan voorziet in een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, twee zijperrons ter vervanging van het huidige middenperron, geluidsschermen tegen overlast en een uitbreiding van de snelfietsroute richting Breda. Ook de openbare ruimte rond het station wordt opnieuw ingericht.
Bewoners mochten meedenken
Sinds de herstart van het project begin 2023 zijn inwoners en belanghebbenden regelmatig betrokken bij het ontwerpproces. Er vonden meerdere inloopavonden en informatiesessies plaats. “De reacties van inwoners zijn serieus meegenomen. Die betrokkenheid heeft gezorgd voor een ontwerp dat echt aansluit bij de omgeving”, zegt Scheifes.
Start in 2025, klaar in 2029
Als de gemeenteraad op 12 juni instemt, begint kort daarna de sloop van de woningen aan de Julianastraat om ruimte te maken voor de aanleg van de onderdoorgang. De aanbestedingsprocedure voor de overige werkzaamheden loopt dan ook van start. De verwachting is dat het project in 2027 echt op stoom komt en in 2029 volledig is afgerond.
