Knalpaarse telefooncel helpt jongeren met mentale gezondheid

De 'mij wel bellen' telefooncel op het Pietervreedeplein (foto: Buro Werktuig).

Een knalpaarse telefooncel met de tekst ‘Mij Wel Bellen’ moet jongeren helpen om mentale gezondheid bespreekbaar te maken. Momenteel is de cel te vinden in het restaurant Mensa bij Tilburg University. Het opvallende paarse object is onderdeel van een campagne die de gemeente Tilburg op 5 mei heeft gelanceerd.

Na zelf geworsteld te hebben met zijn mentale gezondheid, wilde gemeenteraadslid Nicky van Wanrooij van GroenLinks meer aandacht besteden aan de mentale gezondheid onder jongeren. Hij diende in 2022 een motie in die bestond uit dertien initiatieven, waaronder een publieke campagne.

Deze actie is volgens hem heel belangrijk: “Het zet ons aan het denken en zorgt ervoor dat we elkaar kunnen helpen. We hebben al gewonnen als mensen wat meer naar elkaar omkijken, elkaar berichten of vragen: hoe is het nu echt met je?”

De telefooncel

In de telefooncel kunnen jongeren een briefje achterlaten met een boodschap voor iemand anders erop. Ook kunnen ze een spraakbericht inspreken voor iemand die een steuntje in de rug nodig heeft. “De cel helpt jongeren een momentje in te bouwen om contact te leggen met mensen”, vertelt Ping Nijnatten van Buro Werktuig. Zij zijn de ontwikkelaars achter deze campagne. 

“Aan de hand van gesprekken met jongeren over de invulling van deze campagne, kwamen we erachter dat ze gehoord en gezien willen worden. Toen kwamen we op het idee van ‘Mij Wel Bellen’. Er hoeft niet meteen iets uit te rollen, maar het is bedoeld als reminder. Van: ‘Hé, je mag me altijd bellen, of ik ben gewoon blij dat je in mijn leven bent.’”

De campagne

Buro Werktuig kreeg van de gemeente de opdracht om de campagne op te zetten. Ze hebben het hele concept bedacht en uitgevoerd met input van de doelgroep. Zo heeft de ontwikkelaar onder andere vijftig straatinterviews en gesprekken gevoerd met jongeren van Studio Noord, Stichting Goejenhandel en R-Newt. Uiteindelijk kwamen ze uit op ‘Mij Wel Bellen’.

Volgens Ping Nijnatten haakt de naam van de campagne goed aan op iets wat mensen al kennen. Dat zorgt ervoor dat de campagne sneller aanslaat bij mensen: “Het is het tegenovergestelde van ‘mij niet bellen’, wat jongeren veel zeggen als ze ergens geen zin in hebben.”

Reis door Tilburg

Momenteel staat de paarse telefooncel in de Mensa, maar binnenkort komt de cel ook op andere plekken in Tilburg te staan en bij verschillende festivals. Tijdens de festiviteit kunnen mensen kaartjes schrijven die later aan anderen uitgedeeld worden. Tussendoor maakt de cel een stop bij verschillende scholen. 

Femke Van Aar